2. Kultur og fritid

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Gjør deg klar for en skikkelig langtur! Start gjerne turen ved kornsiloene i Hillevåg og tråkk deg sørover i strandkanten langs dobbeltsporet. Dobbeltsporet mellom Stavanger og Sandnes sto ferdig i 2009, og har gjort sjøkanten tilgjengelig for allmennheten med ny turvei. Du gleder deg over dette mens du vandrer langs vakre Gandsfjorden.

Tog har det gått mellom Stavanger og Egersund siden Jærbanen åpnet i 1870-årene og i 1940-årene kunne man komme med banen helt til Oslo. Jærbanen er fremdeles den lengste togstrekningen i Norge uten planoverganger og ca 80 000 bruker banen hver uke.

Langs fjorden har du storslått utsikt, solrike fiskeplasser og du kan finne flotte, sjønære rasteplasser på din vei. Mariero stasjon passeres, men du lar deg ikke friste av toget, og fortsetter til fots videre til Vaulen badeplass og Hinnastranda. Turveien bringer deg videre sørover og du vil snart oppdage nye Jåttåvågen ta form.

Veien du nå går på gikk tidligere i sjøkanten, men området er gradvis fylt ut, og du går nå langt inne på « nytt land». Du skimter det skjeve tårn som ligger på Nautholmen. Landemerket har en helningsgrad på 7,4 grader og er 60 meter høyt. Det ble bygget som en «svenneprøve» for norsk offshore industri, for å bevise at det var mulig å bygge den 472 meter høye Trollplatformen her.

Jåttåvågen er et industriområde med historisk sus. Her ble store betongkonstruksjoner i Nordsjøen bygget. Den tiden er forbi og området er i forvandling til en ny bydel med både næringslokaler, skole, parker, boliger og butikker. Du tar deg tid til å være nysgjerrig på utviklingen og tar turen opp på platået for å se på den flotte bydelspark oppe på høyden ved Laberget.

Vel nede igjen, lar du lar jubelbruset fra SR-Bank arena, Vikings hjemmebane som åpnet i 2004, heie deg fram til runding under dobbeltsporet og langs Jåttå videregående skole. Du går oppover mot Hinna idrettspark, krysser Boganesveien, og følger boligstrøkene langs Hinnavågen og opp til Hinnasvingene.

Her passerer du den vakre gårdsdammen Hindalsdammen. Under overflaten vrimler det av virvelløst liv, og ålen svømmer rolig rundt nede i mørket. I kantvegetasjonen rundt hekker mange ender og en sjelden sivhøne i ny og ne. Du fortsetter turen gatelangs blant villaer og blomsterflor i hagene i Nedre Lyngnesveien. Du går videre gjennom Marieroparken og fortsetter mot Solhøgda.

Du lar deg ikke forvirre av spiralbroen over dobbeltsporet, men fortsetter med stø kurs tilbake til startpunktet. Vel i mål kan du kassere inn nye 12 km på hverdagsturkontoen.

Tilgjengelighet

Du kan gå hele turen med barnevogn, med unntak av trapper innerst i Hinnavågen. Du kan heller følge Hinnasvingen på dette strekket.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF