PC: Hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hold Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

Talende web har to lesemoduser:

Pek og lytt

Når ikonet med fingeren på er markert, leser Talende Web opp teksten du peker på, samtidig som du får en visuell tilbakemelding.

Marker og lytt

Markere teksten og deretter klikk på play-knappen for å få den opplest

1. Hjem

Information in other languages

Vis kartlag for:

Beskrivelse

Dusa betyr stilne stormen, og om Dusavika gir deg ly for nordvesten, finner du ut på veien.

Med sportslige fraspark går du fra Tasta idrettspark, følger grøntdrag med petroleumsklingende nabogater og forserer en liten motbakke. Utsikten fra toppen nytes, før du trasker nedover bakken som vinterstid gir mye akeglede.

Du ankommer tidligere Theodor Kommedals bruk, nå Vardenes skole. Kastanjetreet datteren plantet i 1925, gror fortsatt godt i skolegården. Videre nedover går du mot sjøen og Vardeneset fyr.

Kjenner du vinden stilner mens du tråkker inn mot sjarmerende Litle Dusavika? Sjølukta avtar etter hvert som du følger turveien sørover, passerer Eskelandsveien, og tar fatt på bakkene opp til Tastavarden. Pusten får du igjen nedover forbi Tasta skole, og roen senker seg til bølgeskvulpene fra Stokkavatnet.

Du følger turveien et stykke, før smale stier snor deg oppover eikelia. Du kan beskue sjeldne salamandere og Byhaugtunellens grønne tak bærer deg trygt over E39. Med selskap av blomstrende gatenavn, tar du fatt på oppløpet mot Tastarustå.

Vel på toppen, premieres du med vidsyn og nok en flott hverdagstur i samlingen.

Tilgjengelighet

Det er ikke mulig å gå hele turen med barnevogn, da en del av traseen går på stier.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF