2. Kultur og fritid

Information in other languages

Vis kartlag for:

Opplev byens vannhistorie!

Fra Sørmarkas nye arena går du gjennom vakker beitemark, over Hinnahøyden med flott utsikt mot byen og Ryfylket. Videre tråkker du ned mot Auglend og inn mellom alle -Vollene. Furuskogen lager tak for deg, før Vannassen ligger glitrende foran deg.

Vannverket her er fortsatt synlig og turveien går langs demningen. Vannet herfra skulle forsyne den sørlige delen av Hillevåg fra ca 1915.  I den nordøstlige vannkanten kan du nyte latvisk månestråle om du leter litt. Her er flere steinskulpturer av Indulis Ranka utstilt i friområdet ved Øveråsveien.

Du trår ut i det urbane landskap, og går på oppdagerferd i gater som minner deg om andre pionerer i Bekkefaret. Langs Våland kolonihager og opp kneikene mot Vålandstårnet som kneiser så stolt oppe på vannbassengene under bakken.

Tårnet ble bygget i 1895 for å gi byborgerne oppumpet Mosvatn med høyere trykk i springen i de lavereliggende strøk. Tårnet er siden ombygd, siden det opprinnelige flate taket ga vannlekkasjer. Bygget har også tjent som utsiktstårn for brannberedskap, og var i drift til Stokkavatnet ble drikkevannskilde i 1931.

Du går inn under bøkekronene i Vålandsskogen før du krysser E39. Her får du utsikt over Mosvatnet, som var byens drikkevann i over 65 år. Bybrannen i 1860 resulterte i byens første vannverk i 1865. Vannstanden ble hevet og vannet pumpet opp på Vålandshøyden. Vannet huser også byens største bølgende T (skulptur i vannet ved pumpehuset) og vårt rikeste fugleliv, hele 140 forskjellige arter er registrert her. Friområdet er byens mest besøkte og har godt over en halv million glade turgåere i året.

Du går videre gjennom vakre, grønne lunger i Saxemarkå. Eventyrlysten griper fatt i deg oppover Ullandhaugsskråningen, og sannelig finner du gatenavn etter Turistforeningens mange fjellhytter her også. Du går opp gjennom «fattiggårdsskogen», som ble plantet og drevet av Fattigården, og der kommunen senere har plantet eik etter at mange av grantrærne falt i storm. Hedènstien med navn etter «gamle Stavangers far» leder deg trygt nedover igjen. Du hører jubelbruset fra Sørmarka arena i det du er i mål.

Tilgjengelighet

Du kan gå turen med barnevogn med unntak av trapp ved Vålandstårnet. Gå heller Jørgen Moes gate. En kort del av turen går på sti ved Sørmarka, men her er det framkommelig.

Finner du noe som ikke er i orden langs ruten så meld fra til oss!

Du gjør det enkelt og greit via meldingstjenesten VOF