1. Stavanger Business Region
  3. Kråkeboller fra Finnøy får FN-utmerkelse

Kråkeboller fra Finnøy får FN-utmerkelse

Urchinomics er ett av tre kommersielle selskap i verden som blir godkjent av FNs Ocean Decade Program for bærekraftig utvikling av havrommet.
Publisert : 24.01.2024
Av : Maiken Ree

Ocean Decade-programmet skal være en drivkraft for utvikling av nye og innovative løsninger i havrommet. Urchinomics´ løsning for oppdrett av kråkeboller på land er unikt i sitt slag. I Havbruksparken på Finnøy har selskapet utviklet teknologien hvor de henter kråkeboller fra Troms, og i løpet av 6-12 uker har dem klar for markedet. Her selges de som delikatesser hele året rundt.

Kråkeboller - fra problem til forretning

For få år siden var kråkeboller ansett som et stort problem for havbunnen langs norskekysten. Skalldyrene hadde beitet ned flere tusen kvadratkilometer med tareskog, og skapt et ørkenlignede landskap under havoverflaten. Dette utgjør et stort klimaproblem, fordi tareskogene bidrar til å binde CO2 og lagre karbon. En slags regnskog under vann. Ved å fjerne kråkebollene fra havbunnen kan tareskogen vokse tilbake.

Stavanger kommune støtter Havbruksparken

Stavanger kommune har bidratt med tre millioner kroner til Rogaland Havbrukspark på Finnøy gjennom kommunens vekstfond. Som landets fjerde største oppdrettskommune satser Stavanger kommune stort på havbruk. Havbruksnæringen sysselsetter mange, og gjør stadig nye innovasjoner innen nye produksjonsteknologier.

I dag har Urchinomics aktivitet i Japan, Canada og Norge. Flere markeder er venter. Kråkebollene fra Finnøy har virkelig fått verden til å åpne øynene.

Det er med den største ydmykhet vi mottar denne utmerkelsen som anerkjenner at vår teknologi og metode er en del av en større løsning for å beskytte det biologiske mangfoldet i havet, samtidig som det fremmer økonomisk utvikling. Vår oppdrettsteknologi konverterer en ødeleggende art i havet til et nydelig, premium sjømatprodukt i løpet av få uker, sier Brian Tsuyoshi Takeda, CEO og grunnlegger av Urchinomics, i en pressemelding ra selskapet.