1. Aldersvennlig Stavanger
  2. Siste nytt
  3. Anne Kjersti har planlagt for alderdommen
Bildet viser Anne Kjersti Medhus som står ved flytteeskene på kjøkkenet.

Anne Kjersti har planlagt for alderdommen

En ny hverdag som pensjonist kommer med nye spørsmål. Hvordan vil jeg føle meg, hva vil jeg fylle tiden min med og hvor vil jeg bo?
Publisert : 14.03.2024
Av : Solfrid Sande, kommunikasjonsavdelingen

Anne Kjersti Medhus er nyslått pensjonist etter mange år i helse og velferd i Stavanger kommune. Som rådgiver har hun jobbet mye med å planlegge en god alderdom for innbyggerne i Stavanger. Derfor er hun godt rustet når hun skal planlegge sin egen.

– Nå må jeg leve som jeg lærer, sier hun med et smil, og legger til

– Vi må ta større ansvar selv for å få et godt liv som eldre. Det blir ofte sånn at vi lever som vi bor.

Tenk nøye over hvor du vil flytte

Råd om å planlegge bolig er velkjent, men hva annet bør vi tenke på enn at boligen skal være praktisk, ha alt på ett gulv, lave terskler og tilgang til heis?

Boligen bør ligge nær en dagligvarebutikk og nær en bussholdeplass. Da kan du klare deg selv hjemme lenge. I tillegg kan det være lurt å flytte nær noen du liker å være sammen med, familie eller venner, forteller Anne Kjersti.

Dette er i tråd med Stavanger kommunes satsing på gode hverdagsliv.

“Et godt liv skapes sammen med familie og venner, i arbeidsfellesskap og nettverk, i aktive lokalmiljø. Kommunen vil være med og skape gode rammer rundt innbyggernes liv.”

Skal flytte nært barn og barnebarn

Selv flytter Anne Kjersti fra rekkehuset sitt, i et nabolag der hun kjenner mange til en annen bydel hvor hun har barn og barnebarn. Hun velger å bo nærmere dem.

– Jeg er i en fase nå hvor jeg er viktig for barnebarna. Jeg hjelper til i hverdagen, og de kan enkelt komme innom meg. Om noen år vil jeg trenge dem, sier hun.

Vi ser Anne Kjersti Medhus som står på kjøkkenet og pakker den ting i flytteesker.
Anne Kjersti Medhus ser frem til å flytte til et nytt nabolag, nær barn og barnebarn.

Vi må klare oss lenger selv

Stavanger kommune har vedtatt en strategi for helse- og velferdsområdet som gjelder fram til 2030. Målet er at Stavanger skal ha aktive innbyggere som klarer seg best mulig gjennom hele livet.

Da må vi planlegge for å klare oss selv lengst mulig i eget hjem. Det kan vi gjøre ved å opprettholde gode relasjoner til nettverket og gjerne flytte nær noen som kan hjelpe oss. Mange er kanskje ikke like flinke til det når de blir eldre.

– Du må gjøre en innsats selv for å ha noen å spille på når du trenger det. Jeg sier til vennene mine at når vi blir pensjonister, må vi i alle fall passe på å holde kontakten. Nå har vi jo bedre tid til å være sammen, avslutter Anne Kjersti.

Bildet viser Anne Kjersti Medhus i døråpningen, inngangen på rekkehuset sitt.

Få flere gode råd på Aldersvennlig Norge: Planlegge litt

"Et godt liv hele livet handler ofte om å fortsette med mye av det du trives med i dag. Du må bare planlegge litt"