- Gladmat har blitt viktig for hele regionen

Gladmat-sjef Maren Skjelde har brukt to år med pandemi godt. Nå er hun klar til å arrangere en av Norges største matfestivaler i en litt ny drakt.
Publisert : 03.06.2022
Av : Maiken Ree

- Da jeg gikk inn som Gladmat-sjef trodde jeg at Gladmat kun var en stor folkefest. Vi er helt klart først og fremst en fantastisk opplevelse for publikum, men jeg ble overrasket over hvor viktig festivalen var for regionen, sier Maren Skjelde.

Hun smiler like mye som hun snakker. Det går fort, så her er det bare å henge med. Skjelde er tydeligvis brennende engasjert i hjertebarnet Gladmat.

- Gladmat involverer byen på et fantastisk vis. Det er en veldig sterk merkevare. Jeg har en drøm om at vi også kan bli en sentral møteplass for beslutningstagere og meningsbærere innen bærekraftig matproduksjon, sier Skjelde.

- Men vi går aldri bort ifra at vi først og fremst skaper liv og røre for folk flest i Stavanger sentrum, legger hun raskt til.

Mer bærekraftig og sirkulær festival

I år har hun sagt at Gladmat skal bli Norges mest sirkulære matfestival. Skjelde og hennes kompani har de siste to årene jobbet hardt med å se nærmere på hvordan festivalen kan drives på en mer bærekraftig og sirkulær måte.

Det handler om å kutte engangsemballasje og minimere klima-avtrykket.

Skjelde oppsummerer det i tre hovedbeskjeder:

• spis opp maten din
  • Hvis du ikke spiser opp, sorter avfallet ditt
  • Handle mest mulig lokalt

En stor kommunikasjonsjobb

- Vi prøver å nå ut til våre leverandører og underleverandører, sånn at de kan jobbe med sine produkter – særlig innen avfall og sortering. I fjor begynte vi å måle dette også. Da jeg startet i denne jobben sorterte vi tre prosent av avfallet, og mengden var enorm. Det er ikke godt nok! sier en engasjert Skjelde.

Det har vært investert i miljøstasjoner og frivillige som guider publikum til hvordan de sorterer. Utstillerne er også godt informert. Det skal kommuniseres i alle retninger og koordineres. En stor jobb, rett og slett.

Matløyper i regionen

Gladmat har også blitt noe mer enn telt i Vågen av Stavanger. Det er tilrettelagt for matløyper rundt omkring i regionen, fra sykkeltur på Jæren hvor man sykler innom ulike serveringssteder. Til topptur med bevertning på Bjørndalsfjellet.

I tillegg har Skjelde jobbet med å etablere Gladmat året rundt. Regionens produsenter av noen av Norges beste råvarer skal løftes opp og frem, og de skal kobles med restaurantbransjen. Les også: Speed dating for kokker

Nytt festivalområde

Skjelde har også fått på plass et helt nytt festivalområde til årets Gladmat. «Kokepunktet» skal samle de beste matleverandørene og kokker til et variert program under hele festivalen. Med alt fra matkurs, podcast-innspilling, demoer og kokke-konkurranser skal det skapes et samlingssted for folk flest. Ikke minst arrangeres Kjøkkenfesten hver ettermiddag fra kl. 17 – 19.

- Jeg har som mål at dette skal bli sommerens koseligste minglearrangement, sier Skjelde.

- Vi blir lagt merke til av andre regioner og matbransjen nasjonalt. Andre regioner har vært mer kjent for sine råvarer og matkultur enn oss. Men fremveksten av produsenter i vår region er økende. Og kokkene er flinke til å bruke råvarene, sier hun.

Stavanger kommune bidrar med årlig støtte til Gladmat-festivalen som et ledd i å styrke og løfte frem matregionen Stavanger. Kommunen er også en av eierne av Gladmat-festivalen.

Les hele programmet for årets Gladmat her.

Relevante artiklar