PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

2. Kultur og fritid
  3. Kultur
  4. Årets stavangerkunstnar
  5. Anna Ihle er årets stavangerkunstner i 2018

Anna Ihle er årets stavangerkunstner i 2018

Kunstner og kurator Anna Ihle blir årets stavangerkunstner i 2018.

Anna Ihle er årets Stavanger-kunstner i 2018. Her flankert av ordfører Christine Sagen Helgø og kultursjef Arnfinn Bjerkestrand.

Ordningen med årets stavangerkunstner har eksistert siden 2003. Sentralt i utvelgelsen er at kunstneren bor i Stavanger, og er en yngre kunstner med dokumentert kvalitet og utviklingspotensial.
- Anna Ihle tilfredstiller virkelig alle kriteriene. Hun er ung, i ferd med å bygge seg opp som kunstner og har fått et fotfeste på det visuelle feltet, sier kultursjef Arnfinn Bjerkestrand.
Målet er at Stavanger kommune med utvelgelsen kan hjelpe kunstneren til å nå lengre i sin karriere. Kandidaten må være aktiv i Stavangers kulturliv og bidra til et godt kulturtilbud for innbyggerne.
- Vi tror at utnevnelsen kan gi et videre løft i karrieren hennes, sier Bjerkestrand.
Kunstnerne får også et arbeidsstipend på 50 000 kroner, samt et innrammet grafisk blad av billedkunstneren Anita Tjemsland.

Kurator fra Kampen

Ihle er er oppvokst på Kampen i Stavanger. Hun har en master i Art in the Public Realm fra Konstfack, Stockholm. Hun har også bred erfaring fra kunstfeltet med flere solo-, duo- og utvalgte gruppeutstillinger i inn- og utland. Hun flyttet tilbake til hjembyen Stavanger i 2016 med et uttalt mål og ønske om å lage kunst med utgangspunkt i arbeidslivet og økonomien. Ihle har etableringsatelier på Tou Scene.
- Det er stas å bli årets stavangerkunstner. Jeg blir glad av å tenke på at både det faglige og frivillige arbeidet mitt i byen min blir lagt merke til, sier hun om den nye statusen.

Kunstner og arrangør

I 2015 mottok Ihle Skien kommunens kunstner- og arbeidsstipend, der hun blant annet kuraterte en serie utstillinger på Spriten Kunsthall. I 2017 fikk hun Stavanger kommunes kulturstipend, Rogaland fylkeskommunes kulturstipend, Svenska Konstakademiens stipend Edblad Wells og Statens arbeidsstipend for yngre nyetablerte. De to neste årene vil hun sitte i Den Nasjonale Jury til Høstutstillingen. Hvordan ønsker hun så å fylle den nye rollen som årets stavangerkunstner?
- Jeg tenker at jeg vil fortsette å bidra både som utøvende kunstner og arrangør. Jeg er aktiv i styret til kunstnerstyrte, dugnadsdrevne Studio17 på Nytorget, samt i arbeidsgruppen til Bruksrommet, et nytt visningssted på Tou Scene som åpner i februar. I tillegg vil jeg fortsette å gi faglige vurderinger i kommunens kunstutvalg som representant fra Bildende kunstneres forening Rogaland, forteller hun.

Kunst om arbeidsliv

Ihle forteller at hun ønsker å plassere kunsten i en offentlig samtale rundt arbeidsløshet og arbeidsliv i regionen.
- Som kunstner jobber jeg med kunstproduksjoner som belyser dagens arbeidsliv i Norge. Stavanger er et bra sted å ha utgangspunkt i når jeg jobber med denne tematikken. I april 2018 skal jeg ha en performance på Stavanger Kunstmuseums Kuppelkupp-program, og i september skal jeg ha en separatutstilling på Rogaland Kunstsenter, forteller hun.
På Studio17 vil hun fortsette å presentere kunstnere og prosjekter som de har tro på.
- Vi vil også presentere en utstillingsserie med lokale og internasjonale kunstnere som kan utfordre våre tanker om arbeidsliv og arbeidsløshet, sier hun.
Stavangerperspektivet er med når hun jobber i andre byer også.
- Jeg har en forankring til Stavanger i mine pågående prosjekt, og jeg tenker at jeg også tar med meg et Stavanger-perspektiv når jeg gjør arbeider i andre byer. Jeg håper jeg kan bidra med å vise hvordan kunst kan være med å belyse utfordringer i samfunnet, sier Ihle.

Kulturbyen Stavanger

Hun forteller at kollegene tok godt imot henne da hun kom tilbake til Stavanger i 2016. Hun skryter av et oversiktelig kunstnerisk økosystem.
- Jeg har hatt en enorm læringskurve i arbeidet med visningsstedet Studio17. Jeg har vært så heldig å ha etableringsatelier på aterlierhuset på Tou Scene , og det har også ført til at jeg lettere har blitt kjent med flere kunstnere i byen. Det er mange gode folk her, og jeg trives veldig godt som en aktiv del i fagmiljøet. Jeg lurer ofte på ting, og det finnes alltid noen som er behjelpelige med mulige svar. Det er i tillegg mange bra institusjoner her i byen, og derfor får vi også besøk av mange spennende folk som er her på kortere arbeidsopphold. Verden kommer hit!
Ihle er opptatt av at Stavanger må gi mer plass til kunst og kunstneriske prosesser.
- Kunst har jo mange egenskaper; den kan hjelpe oss å tenke, den kan få oss til å føle oss mindre ensomme, sier hun.