3. 13 millioner til områdeløft på Storhaug

13 millioner til områdeløft på Storhaug

- Nå kan vi virkelig satse, jubler varaordfører Bjørg Tysdal Moe etter at Storhaug fikk 13 millioner kroner til områdeløft i statsbudsjettet.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Tre statsråder var til stede da intensjonsavtale om områdeløft på Storhaug ble underskrevet i august.

I august var kommunalminister Jan Tore Sanner på besøk i Stavanger for å skrive under en intensjonsavtale om områdeløft for Storhaug bydel sammen med ordfører Christine Sagen Helg. Da ble det antydet at områdeløftet ville få 10 millioner kroner over statsbudsjettet. I dag, torsdag 12. oktober, ble statsbudsjettet lagt fram og områdeløftet på Storhaug er inne med 13 millioner kroner.
- Dette er fantastisk. Vi ble lovet 10 og fikk 13 millioner. Nå er vi inne og kan virkelig satse, sier varaordfører Bjørg Tysdal Moe.
Samlet foreslår regjeringen altså en bevilgning på 13 millioner kroner, hvorav seks millioner over kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett i 2018.

Områdesatsing

Den langsiktige avtalen omfatter de nordøstlige delene av Storhaug bydel i Stavanger og gjelder fra 2017 – 2024. Denne delen av bydelen har konsekvent skåret dårligst på levekårsundersøkelsene siden 2002, og skårer dårlig på områder som fattigdom, arbeidsledighet, kriminalitet, ungdomskriminalitet og helse.

– Områdesatsinger er viktige for å skape bedre levekår i bestemte bymiljø. Her vil tidlig innsats for barn og unge, gode bo- og nærmiljøer og sosiale entreprenørskap være viktig, uttalte Sanner da avtalen ble undertegnet.

Storhaug

Stavanger kommune har arbeidet med områdesatsing i Storhaug bydel siden 2014. Nå skal det altså satse videre med ferske midler på den innsatsen som allerede er gjort. Satsingen skal bygge på den innsatsen som er gjort for å sikre en fortsatt positiv utvikling blant annet gjennom god integrering og utvikling av nærmiljøanlegg. Barnehager, skole og arbeid vil være sentrale innsatsområder.

- Nå kan vi ta spennende nye grep. Dette blir et stort løft for bydelen, sier varaordføreren.

Les hele intensjonsavtalen på regjeringen.no