3. Åpner utendørs idrettsanlegg

Åpner utendørs idrettsanlegg

Oppdatert 6. april: Stavanger kommune åpner alle utendørs idrettsanlegg før påske. Voksne bør være med barna på banene, og hjelpe dem til å følge regler og råd om hvordan vi unngår koronasmitte.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Som en del av avtalen mellom Helsedirektoratet og Norges idrettsforbund skal alle særforbund lage koronavettregler for sine aktiviteter og idrettsgrener. I Stavanger skal idrettslagene melde inn når de eventuelt er klare til å starte organisert aktivitet innenfor de retningslinjene helsemyndighetene og idretten har bestemt.

- Ordningen skjer i samråd med idrettsrådet i Stavanger, som en ekstra trygghet for at åpningen av baner i minst mulig grad skal øke risikoen for koronasmitte, sier idrettssjef Arne Tennfjord.

Det er primært for den organiserte idretten, med ansvarlige voksne ledere og trenere, kommunen nå åpner alle utendørs idrettsanlegg. Anleggene blir likevel også bli tilgjengelige for ikke-organiserte aktiviteter, når lagene ikke trener.

Da er det svært viktig at voksne er med barn og unge på banene passer på at smittevernreglene blir fulgt.

Kommunen vil henge opp oppslag på banene (se nederst på siden) med disse reglene:

• Maks fem personer samtidig.
  • Hold minst to meter avstand.
  • Ikke ta på ball eller utstyr som andre har tatt på. Unngå heading. Bruk heller hver deres ball.
  • Er du forkjølet, skal du være hjemme.
  • Ikke ta deg i ansiktet.
  • Vask hendene grundig med såpe og vann straks du kommer hjem.
  • En voksen bør være til stede her og passe på at reglene blir fulgt.

Kommunens uteveiledere, som allerede kontakter folk i friområder, ballbinger, skolegårder og lekeplasser med gode smittevernråd, vil også ta turer innom idrettsanlegg, både til hverdags og gjennom påsken.

Kommunen vil i tiden etter påske vurdere når vi skal begynne å åpne innendørs idrettsanlegg. Det vil uansett ikke skje før skole åpner, og også skje i samarbeid med idrettsrådet i kommunen og lag som kan oppfylle smittevernreglene myndighetene har satt.

Plakat med regler, som er gjengitt i artikkelen.