3. Åpnet nytt legesenter i Kvernevik

Åpnet nytt legesenter i Kvernevik

Kommunen styrker fastlegedekningen i byen med nytt kommunalt legesenter i Kvernevik.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

På bildet ser vi ordfører Kari Nessa Nordtun som smiler og snakker med fem kvinner. De er leger og helsepersonell, og er kledd i blå uniformer.

Fra høyre fastlegene Anne Karen Bøe, Kristin Eide og Stine Lise Kvinnsland, som feiret åpningen av sin nye arbeidsplass sammen med ordfører Kari Nessa Nordtun. Åse Straumstøyl, leder for de kommunale legetjenestene og Sarah Helene Hammersland, sykepleier ved legesenteret til venstre i bildet.

– Dette har vi kjempet for i mange år. Det er viktig for de som bor i bydelen, og letter kapasiteten hos fastlegene i hele byen når vi får flere leger her, sa ordføreren som åpnet senteret mandag.

Kari Nessa Nordtun viste til utfordringer med rekruttering i fastlegeordningen, og mener det er bra at kommunen tar en aktiv rolle som driver av det nye senteret. Bydelen har manglet legesenter i over ti år.

Kommunen drifter legesenteret

Når kommunen står for driften skal ikke legene drive kontoret som næringsdrivende, noe som er vanlig. De blir ansatt i kommunen. Dette gjør jobben som fastlege enklere å kombinere med familieliv og fritid for noen.

Åse Straumstøyl, som er leder for de kommunale legetjenestene er stolt over legesenteret som nå har tre fastleger på plass, sammen med to sykepleiere og en helsesekretær.

– Her kommer de til et fiks ferdig kontor. Vi har opplevd stor interesse fra gode søkere, sier Straumstøyl, som sier at de tre listene ble fylt godt opp det første døgnet de lå ute.

Vi ser to personer. Den ene gir en blomsterbukett til den andre for å feire.
Leder for de kommunale legetjenestene Åse Straumstøyl, fikk blomster av ordfører Kari Nessa Nordtun under åpningen av det nye senteret.

Ser frem til å bygge et godt tilbud

Stine Lise Kvinnsland er en av legene som nå jobber for kommunen som fastlege. Hun gleder seg til å jobbe i fellesskap for å bygge et godt legesenter for nærmiljøet.

– For meg er dette stort. Her kan jeg fokusere på pasientene, og bare være lege. Her trenger jeg ikke å tenke på alt det andre, sier Kvinnsland om den nye tilværelsen som ansatt fastlege i Stavanger kommune.

Bildet viser lege ved senteret og Eli Karin Fosse som er tilstede under åpningen. De smiler til fotografen.
Fastlege Stine Lise Kvinnsland sammen med direktør for helse og velferd, Eli Karin Fosse.

Må bidra i rekruttering av leger

Eli Karin Fosse, direktør for helse og velferd, sier dette er en stor dag for kommunen, og forteller at kommunen må bruke mer midler på å sikre rekrutteringen av leger for å dekke behovet.

– Her satser vi på et kommunalt legesenter som skal være et supplement i fastlegeordningen. Vi sikrer på denne måten et godt fastlegetilbud til innbyggerne, sier Fosse.

­Fra før driver kommunen legesentre på Finnøy og Rennesøy, Lervig legesenter ble åpnet i fjor, og senere skal et senter på Gausel tilknyttes kommunen.

Kvernevik legesenter holder til i Traneveien 10, i samme bygg som Kvernevik bydelshus har telefonnummer 51913633.