3. Årets stavangerkunstner 2019

Årets stavangerkunstner 2019

Forfatter og dramatiker Kristin Auestad Danielsen (37) er årets stavangerkunstner 2019.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Bilde av kultursjef Arnfinn Bjerkestrand, forfatter Kristin Auestad Danielsen og ordfører Christine Sagen Helgø.

Fra venstre: Kultursjef Arnfinn Bjerkestrand, forfatter Kristin Auestad Danielsen og ordfører Christine Sagen Helgø.

Danielsen debuterte i 2005 med diktsamlingen «Alle i Norge, i tre, i hengekøyer», og har også gitt ut diktsamlingene «Nynorsken» i 2007 og «Merk mine ord, åleinemor» i 2012. Hun har skrevet teaterstykkene «Bartender» – oppført ved Dramatikkfestivalen på Det norske teatret i 2004, «Hjemløs», som hadde urpremiere på Odense Teater i 2011 og «Den mørke skya» for Den unge scenen i 2012. Skuespillet «Rekviem for ein gris» ble satt opp av Ferske Scener i 2013.

I 2018 har hun gitt ut sin første roman med tittelen «Vår vesle», basert på teaterversjonen som ble satt opp ved Det Norske Teatret med meget gode kritikker.

- Det er veldig stas å få denne anerkjennelsen, og kjekt å få et klapp på skulderen fra kommunen jeg bor i. Det er en god start på et nytt år der jeg har mange spennende prosjekter på gang, sier hun.

Danielsen har en bachelor i allmenn litteratur. Den øvrige utdannelsen sin har hun fra forfatterstudiet i Tromsø og dramatikerutdannelsen ved Aarhus Teater.

I 2013 ble hun tildelt Tanums kvinnestipend for forfatterskapet sitt.

Hun er også kjent som kritiker og kommentator i Stavanger Aftenblad.

Om utmerkelsen

Ordningen med årets stavangerkunstner har eksistert siden 2003. Målet er at Stavanger kommune med utvelgelsen kan hjelpe kunstneren til å nå lengre i sin karriere.

Som årets stavangerkunstner mottar hun et grafisk blad av billedkunstneren Ingunn Fyllingen og et stipend på kr 50 000 kroner.