3. Årsrapport 2019: Et solid år som gir økonomisk rom for vanskeligere tider

Årsrapport 2019: Et solid år som gir økonomisk rom for vanskeligere tider

Både befolkningsveksten, de økonomiske resultatene og arbeidsledigheten ble bedre enn forventet i 2019. Kort tid inn i 2020 endret situasjonen seg dramatisk på grunn av Covid-19 pandemien, og framtiden er mer usikker enn noen gang.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Skilt

-Resultatene for 2019 er gledelige, men blekner mot utfordringene vi nå skal løse sammen, sier kommunedirektør Per Kristian Vareide

Årsrapportene for de tidligere kommunene Finnøy, Rennesøy og Stavanger er nå lagt frem.

Stavanger og Rennesøy fikk solide netto driftsresultat på 2,5 og 3,3 prosent. Finnøy fikk et resultat på -2,1 prosent, men dette ble likevel en betydelig forbedring enn det forventede resultatet.

Stavanger kommune framstår på alle måter som en framtidsrettet kommune, sier Vareide og peker på at kommunen i 2019 ble kåret til Norges beste vertskommune for næringslivet, Norges smarteste by innen transport, Norges mest klimatilpassede kommune og Norges elbilhovedstad. I tillegg ble kommunens arbeid med åpne data kåret til årets smartby-løsning av Den norske dataforening.

Etableringen av nye Stavanger kommune var en sentral oppgave i 2019. Både innbyggere, næringsliv, frivillige organisasjoner, folkevalgte, tillitsvalgte og ansatte har vært involvert i arbeidet med den nye kommunen. Ny politisk organisering er vedtatt og administrativ organisering er endret.

-Arbeidet har vært viktig for å få en smidig overgang til ny organisasjon, og jeg vil gi honnør for den innsatsen alle ansatte og deres ledere har lagt ned, sier kommunedirektøren.

Stavanger kommune har blitt en språknøytral hav- og landbrukskommune, en storby med 37 bebodde øyer og mange små lokalsamfunn.

-Vi skal glede oss over et godt resultat og godt arbeid i 2019, men må samtidig forberede oss på en svært annerledes virkelighet og en mer usikker framtid enn noen gang. Nå står den nye kommunen foran den største krisen landet har sett siden andre verdenskrig. Står vi sammen, skal vi klare dette, sier kommunedirektør Per Kristian Vareide.

Kontaktperson for media:

Kommunedirektør Per Kristian Vareide, mobil: 930 12 291