3. Besøk Smartbyen på torget

Besøk Smartbyen på torget

Neste uke flytter smartbyavdelingen i Stavanger kommune inn i torgbodene som del av konferansen Nordic Edge Expo. Her inviteres byens innbyggere til å finne løsninger på morgendagens utfordringer.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

torget

Besøk Smartbyen på torget under Nordic Edge.

​​​​​​​– Vi har i år fått en unik mulighet til å vise hva vi i kommunen gjør i arbeidet med å nå bærekraftsmålene. Samtidig skaper vi en arena for dialog og involvering når vi inntar torgbodene, som historisk sett har vært en viktig møteplass for innbyggerne i byen vår. Vi håper å møte mange engasjerte innbyggere og konferansegjester på torget, forteller prosjektleder i smartbyavdelingen, Elen Malene H. Langvik.

Torgbodene ligger mellom domkirketrappene og Vågen i Stavanger sentrum. Alle de seks bodene blir bemannet av Stavanger kommune mandag til torsdag i uke 38, fra kl. 11-15.

Årets Nordic Edge konferanse er den 7 i rekken og åpnes av ordfører Kari Nessa Nordtun på mandag 20. september klokken 08:30. Årets konferansetema er «It’s tomorrow».

Å nå FNs bærekraftsmål innen 2030 krever omfattende mobilisering – og endring. Hvordan får vi opp farten i arbeidet med det grønne skiftet? Hvordan skal vi bo i våre byer og lokalsamfunn? Hvordan skal vi håndtere morgendagens kompetansebehov? Dette er noen av spørsmålene som vil bli diskutert i løpet av konferansens fire dager. Målet er å dele erfaringer og lære av hverandre.

Møteplassen på torjå
– Torgbodene blir kategorisert i ulike tema, fra klimateknologi til smart kunst, metodikk, innbyggerinvolvering, bærekraft og helse. Vi ønsker å vise fram bredden av prosjekter, og formidle hvordan og hvorfor vi er en smart by. I tillegg blir torgbodene en arena for involvering, der innbyggere inviteres til å gi innspill i ulike pågående prosesser. Kommunens visjon er Vi bygger fellesskap, og i smartbyen snakker vi om at vi er Smartere sammen. Vi håper møteplassen på torget vil vise hvordan visjonen ser ut i praksis, sier Langvik.

​​​​​​​Nordens største smartbykonferanse Nordic Edge Expo arrangeres i Stavanger 20-23. september. Tidligere har konferansen vært i Expohallen på Stavanger Forum-området. I 2020 var konferansen digital, og i år arrangeres en hybrid konferanse, med digitalt og fysisk program.

Gunnar Crawford – Leder for smartbyavdeling
gunnar.crawford@stavanger.kommune.no, tlf: 907 24 429.

Elen Haugs Langvik – rådgiver smartbyavdeling og prosjektleder for Torget elen.malene.h.langvik@stavanger.kommune.no, tlf: 93 488 841.