3. Byarkitekt søkes!

Byarkitekt søkes!

Stavanger skal få en egen byarkitekt som skal styrke arkitekturens rolle i byutviklingen. Nå er stillingen lyst ut.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Byggesaksjef Sven Norland står mellom et byggegjerde og et gammelt trehus, med et byggeprosjekt i bakgrunnen.

– Den nye byarkitekten skal inspirere, utfordre, tenke nytt og bidra til at vi sammen bygger en vakker by, sier byggesaksjef Sven Norland.

– Vi er på jakt etter en entusiastisk og uredd arkitekt med god formidlingsevne og med et stort hjerte for byen og byutviklingen, sier byggesaksjef Sven Norland.

Mens Byantikvaren har ansvar for å passe på den eldre og verneverdige bebyggelsen, skal Byarkitekten våke over den nye bebyggelsen.

Byarkitekten skal være en pådriver for arkitektonisk kvalitet, bidra til engasjement rundt byforming, arkitektur og estetikk og følge opp kommunens nye arkitekturstrategi.

Stillingen har søknadsfrist 16. april 2023. Les hele utlysningen her.

Det stilles ambisiøse krav til den nye byarkitekten, men Norland har god tro på at drømmekandidaten finnes der ute.
– Dette er en enestående stilling, og en unik mulighet for den rette personen!

Hvordan vil innbyggere og utbyggere i Stavanger merke at vi har fått en byarkitekt?
– Byarkitekten skal være synlig i den offentlige debatten om hvordan byen formes, og blir en person folk kan ta kontakt med og diskutere byutvikling med. Byarkitekten skal virkelig bry seg om byen og byformingen, og bidra til å skape oppslutning om felles mål.

Opprettelsen av byarkitekt ble vedtatt av politikerne i fjor høst. Her kan du lese saksfremlegget.

Kontaktinformasjon:
Sven Norland, avdelingsleder for byggesak og byantikvar, tlf. 479 73 327