3. Det er begrenset tilgang på hurtigtester!

– Det er begrenset tilgang på hurtigtester!

Helsesjef Runar Johannessen minner om at hurtigtester er en knapphetsressurs og at ukritisk bruk kan gi tomme lagre på nyåret. – Ikke bruk hurtigtester til å sjekke deg inn på juleselskaper. Er du ikke i form eller har symptomer må du bli hjemme, sier han.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Hurtigtest korona. Foto: Pixabay

Landets kommuner har fått en henvendelse fra Helsedirektoratet med en klarere prioritering når det gjelder bruk av hurtigtester. I påminnelsen fra direktoratet kommer det fram at landet kan komme i en situasjon der lagrene blir tømt.

– Derfor er det viktig å minne om at folk ikke må hamstre hurtigtester. De skal brukes ved mistanke om smitte, til å teste seg ut av karantene og dersom du har symptomer, sier helsesjefen.

Helsedirektoratet ber om at hurtigtestene prioriteres slik:

• Helsepersonell og samfunnskritisk personell som må ha fritak fra karantene for å gå på jobb.
  • Alle med symptomer, for å oppdage smitte, og ivareta smittespredning.
  • Skoler og barnehager til skoleoppstart i januar.

Juleselskaper

Stavanger har så langt hatt nok, men lageret tømmes raskt. Johannessen minner om at hurtigtestene ikke skal brukes forebyggende.

– Vi deler ikke ut hurtigtester slik at folk kan teste seg føre var i forkant av selskaper i jul- og nyttårshøytiden. Da vil vi gå tomme i løpet av kort tid. Ikke bruk testene til å sjekke deg inn i juleselskaper – alle med nypppståtte symptomer må holde seg hjemme. Andre må ha testet negativt og føle seg i fin form, minner Johannessen om.

Dersom du vil teste deg forebyggende må du selv kjøpe test på apotek eller lignende.

Det er gitt en nasjonal anbefaling om å ikke ha flere enn 10 gjester hjemme. Samtidig åpnes det for at alle kan ha eller delta i ett selskap med inntil 20 gjester én gang i julen.

– For julen nå anbefaler vi at alle fortsatt føler de rådene som gjelder. Alle må så langt som mulig holde avstand til andre enn de de bor med, minner han om.

Kontroll

Kommunen har kontroll på situasjonen for øyeblikket, og utdelingen pågår for fullt fra boden ved Stavanger idrettshall, på Judaberg og på Rennesøy.
– Alt avhenger nå av hvor mange tester vi får gjennom romjulen, og betyr at dersom vi går tomme, må noen prioriteres ned, som for eksempel nærkontakter og tilsvarende som ønsker teste seg ut av karantene, sier Johannessen.

Pressekontakt:

Runar Johannessen