PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Mange bader gratis

Mange flere barn i svømmehallene

1.-5.klassinger i Stavanger besøker svømmehallene i bydelene mye mer enn før, etter at de fikk gratiskort til hallene. De fleste har med seg en voksen, som også kommer inn uten å betale.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Gratisordningen ble innført i høst etter et vedtak i kommunalstyret for oppvekst. Elever i 1-5.klasse ved skolene i Stavanger fikk gratis adgang i åpningstidene for publikum i Tastahallen, Hetlandshallen, Hundvåg svømmehall og Kvernevik svømmehall. Ordningen gjelder om lag 7 790 elever i de kommunale grunnskolene og 240 elever i friskolene.

Elevene får gratiskortet på skolen, og kan ta en voksen med seg i svømmehallen.

Totalt for denne ordningen er det registert 6 663 besøk i september, oktober og november. 3 835 er elever og 2 828 er voksne i følge med elevene.

Av bydelshallene er det Hundvåg og i Kvernevik som er best besøkt av barn. Disse to hallene har flere timer åpent for publikum og det er hinderløype i bassengene lørdag og søndag.  I de to hallene bader nå dobbelt så mange barn i alderen 4-16 år, sammenlignet med i fjor høst, viser tall fra september, oktober og november.

Hetlandshallen og Tastahallen har mer begrensede åpningstider og tradisjonelt lavere besøkstall, men også der er økningen i antall barn som bader solid. I Tastahallen hopper fire ganger så mange mellom 4 og 16 år i bassengene, sammenlignet med høsten 2018, mens i Hetlandshallen er besøkstallene fem ganger så høye.

Over nyttår vil også elevene i 1-5.klasse på Finnøy og Rennesøy og de andre Ryfylke-øyene i Stavanger kommune, og bassengene i Rennesøyhallen og på Finnøy sentralskule, bli med i gratis-ordningen.

Kommunalstyret for kultur og idrett blir orientert om hvordan det går med tilbudet om gratisbading på sitt møte 18. desember.