3. Norges beste sykkelby

Stavanger ble kåret til Norges beste sykkelby

– Det er fantastisk flott at Stavanger nå har blitt kåret til Norges beste sykkelby, jubler leder for Stavanger på sykkel, Monica Johansen Bikos i Stavanger kommune.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Fornøyde vinnere: Monica Johansen Bikos, Stavanger på sykkel, Rune Askeland, leder for utvalg for miljø og utbygging i Stavanger kommune, Christopher Bush og Holger Pansch i Stavanger på sykkel i Stavanger kommune.

Under den nasjonale sykkelkonferansen på Hamar (12. september) ble Stavanger kåret til Norges beste sykkelby. Prisen ble gitt på grunnlag av Sykkelundersøkelsen 2022, der innbyggerne i alle kommunene i landet delte sine meninger om sykkeltilbudet i sin kommune.

Rune Askeland, leder utvalg for miljø og utbygging i Stavanger kommune, mottok prisen for Norges beste sykkelby.

– Dette var utrolig hyggelig! Endelig var det vår tur. Stavanger har gjort store investeringer i sammenhengende sykkelveier. Det er derfor flott at dette kommer innbyggerne til gode gjennom fornøyde syklister. Kommunen har vært proaktiv i sin sykkelsatsing gjennom samarbeider med organisasjoner og ulike sykkelkampanjer. Samtidig har vi lyttet på innspill fra våre innbyggere, sier Rune Askeland, leder for utvalg for miljø og utbygging i Stavanger kommune, som mottok prisen på Hamar.

Ikke i mål med sykkelsatsingen

Syklistforeningen har annethvert år siden 2008 kåret Norges beste sykkelby. Sykkelbyene blir rangert etter seks områder: generell tilfredshet, trygghet, sikkerhet, fremkommelighet, tilgjengelighet, og sykkelens prioritering i kommunen.

– Vi verdsetter denne prisen høyt, men vi må fortsette på det arbeidet vi gjør. Med flere ansatte satser vi enda sterkere på den fysiske tilretteleggingen. Det betyr blant annet å jobbe for flere parkeringsplasser for sykler, flere veier der syklister blir prioritert, og videreføre den høye driftsstandarden, forteller Bikos i Stavanger på sykkel.

En fornøyd Rune Askeland, leder utvalg for miljø og utbygging i Stavanger kommune.

– Vi må dele denne prisen med alle de som sykler i Stavanger! Og takke for alle de gode tilbakemeldingene, avslutter Bikos.

Sist kåring kom Stavanger på tredjeplass, men i år var det altså Stavanger som sikret seieren. Her kan du lese mer om sykkeltilbudet i Norges beste sykkelby

Følg gjerne debatten på Facebook: