PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Ny legevaktbil i Stavanger

Ny legevaktbil i Stavanger

Legevakten i Stavanger skal i større grad rykke ut til mennesker som trenger akutt hjelp. Den nye legevaktbilen har mye medisinsk utstyr, og blir et godt tilbud til de aller sykeste.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Hilde Frafjord og Tom Ole Dalsrud foran Stavanger kommunes nye legevaktbil.

Dette er en tjeneste som skal bidra til å imøtekomme kravene i henhold til akuttmedisinforskriften. Samtidig har legen og sykepleieren bedre mulighet til å utrede og behandle pasienter hjemme.

- Legevaktbilen er et kommunalt tilbud som i stor grad samarbeider med legevaktsentralen, ambulansene og AMK slik at pasientene får rett behandling på rett sted til rett tid, forteller legevaktsjef ved Stavanger legevakt, Hilde Frafjord.

Bemanning og utstyr

Stavanger legevakt har valgt å gi ansatte sykepleiere utrykningskompetanse. Sammen med kommunal lege skal de bemanne bilen og foreta akutte sykebesøk og utrykninger. Bilen har utstyr for både utredning og behandling av pasienter på lik linje med legevakten - og den har tilgang til legevaktens journalsystem.
Nå kan lege og sykepleier rykke ut til der pasienten oppholder seg.

- Det er ikke slik at vi kjører ut på sykebesøk til de fleste pasienter. Dette er et tilbud til de aller sykeste og sårbare pasientene, understreker Frafjord.

Mye utstyr

Bilen, en VW Tiguan, er satt opp med mye utstyr.
- Vi har blant annet oksygen, hjertestarter med overvåkning, mulighet for å ta blodprøver og tilleggsundersøkelser som EKG. I tillegg har vi selvsagt utstyr for nødvendig akuttmedisinsk behandling som for eksempel kutt, skader, tungpust og brystsmerter, forteller legevaktsjefen.

Lege og sykepleier rykker ut sammen, og vil vurdere om pasienten kan behandles der den oppholder seg eller ivareta pasienten før ambulansen kommer.

- Dette gjør at vi bedre kan avklare om pasienter kan bli hjemme, eller om han/hun bør behandles for ØHD - øyeblikkelig hjelp døgnopphold - eller sykehus, sier Frafjord.

Bilen dekker kommunene Stavanger, Randaberg og Sola. Den er i operativ drift når det er kommunal lege og utrykningskompetent sykepleier er tilgjengelig. Bilen er uniformert og sertifisert som utrykningskjøretøy. Personellet er også uniformert.

Stavanger kommunes nye legevaktbil