3. Ny stipendordning for kunstnere og kulturarbeidere

Ny stipendordning for kunstnere og kulturarbeidere

Budsjettet for kulturstipend har økt fra 350 000 til 1 850 000. Nye retningslinjer for ordningen er vedtatt av utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog, og nå er det åpent for søknader.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

I den nye stipendordningen kan det søkes om to typer stipend:

• Inntil fem arbeidsstipend á kr 100 000
  • 27 diversestipend á kr 50 000

Les mer om de ulike stipendtypene og hvordan man søker. Søknadsfrist er fredag 18. juni 2021.

Kulturavdelingen inviterer til åpent digitalt dialogmøte om den nye stipendordningen fredag 11. juni kl. 11. Se program og påmelding.

Resultater av fjorårets stipendordning

I fjor lyste Stavanger kommune ut en ekstraordinær stipendordning som et tiltak for kunstnere og kulturarbeidere på grunn de konsekvensene koronapandemien hadde. Denne ordningen ble svært godt mottatt, og 53 søkere mottok stipend.

Stipendene har gjort at kunstnere og kulturarbeidere i Stavanger har hatt mulighet til å arbeide og videreutvikle noen av sine mange prosjekt og ideer i en krevende tid. Det har gitt oss mange kunst- og kulturopplevelser til tross for en pandemi. Her kan du lese mer om noe av det som stipendene har bidratt til å realisere.

Kunst

Kunstner Solveig Landa har utviklet prosjektet sitt «Å folde eit fartøy», som består av arbeid med store trykk som er stilt ut ved Norske Grafikeres galleri i Oslo. Kunstner Åse Anda har fordypet seg i teknikken «eggtempera», en miljøvennlig arbeidsmetode der det blir brukt vegetabilsk olje, fargepigmenter og egg, ikke løsemidler. Noen av verkene er nå stilt ut i en separatutstilling i Sandnes kunstforening.

Kunstner Eivind Egeland fikk stipend for å videreutvikle et videoverk, og verket skal stilles ut ved Gyldenpris Kunsthall i Bergen i september. Kjetil Brandsdal arbeider med design og silketrykk, og fikk stipend for å installere i større trykkebord for å kunne trykke silketrykk i større format.

Musikk

Flere musikere fikk stipend, og nye album har kommet til. Alexander Flotve fikk stipend til å ferdigstille sitt første soloalbum «Friselliana», som ble gitt ut høsten 2020.

Børge Fjordheim har arbeidet med både komponering og innspilling, blant annet et nytt album med Cloroform. Terje Winterstø Røthing har brukt stipendet til å komponere noen av låtene på Skambankt sitt siste album «Jærtegn», og er i gang med å komponere ny musikk til nytt album med Skambankt.

Film og fortelling

Produsent Gary Cranner har brukt stipendet for å arbeide med prosjektutvikling og finansiering av Arild Østin Ommundsens oppfølger til «Mongoland».

Marianne Stenerud er forteller, og har brukt stipendet til å lage en ny barneforestilling sammen med komponist Gunhild Seim, der muntlig fortellerkunst kombineres med fortellerkunst og samtidsmusikk. Forestillingen skal ha premiere i august 2021.

Dans

Flere danseprosjekt har også blitt utviklet. Live Skullerud har videreutviklet prosjektet «Beretninger om berøring». For å utforske arbeidet videre har hun blant annet hatt levende pop-up-installasjoner i Stavanger sentrum, residens på Tou og prøvevisning.

Marie Ronold Mathiesen: «Vindusdans»

Foto: Marie von Krogh
Marie Ronold Mathiesen: «Vindusdans» Foto: Marie von Krogh

Marie Ronold Mathiesen er også danser, og startet prosjektet «Vindusdansen» da koronapandemien brøt ut. Hver dag hadde hun en dans utenfor vinduene til besteforeldrene. Dette er videreutviklet til kunst-, og formidlingsprosjektet «Nærhet, relasjon og generasjon». Victoria Jane Harley har arbeidet med et nytt soloprosjekt som har arbeidstittelen «Øyet som ser». Hun har hatt residens og arbeidsvisning på Tou, og skal videreutvikle prosjektet i 2021.