3. Planlegger for massevaksinering

Planlegger for massevaksinering

Stavanger kommune skal vaksinere i Forum Expo-hallen, Mastrahallen og Finnøy flerbrukshall blir vaksinasjonsstasjoner i tredje fase av vaksineringen. Oppstart avhenger av vaksinetilgangen.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

FORUM EXPO: Noen av de som planlegger massevaksinering: Fra v. Hilde Thoresen, Ingvild Hauge Byberg, Wenche M. Sæbbø, Susanne Larssen, Egil Aasen, Ellen Ronold og Jostein Ellingsen. Leder Åshild Steinberg Holmen er fotograf.

Oppdatert 6. april 2021
Stavanger kommune har en vaksineringsplan i tre faser; i fase 1 ble beboere ved alders-og sykehjem vaksinert, i fase 2 vaksineres de over 65 år og de med underliggende sykdommer i alderen 18-65 hos sin fastlege. I fase 3 vaksineres den generelle befolkningen i alderen 18-65 år på vaksinesentere.

Godt i gang

-Vi er godt i gang med vaksineringen av prioriterte grupper i Stavanger kommune. Vi planlegger i tillegg massevaksinering. Når vi får større antall vaksiner kan massevaksineringen starte, sier direktør helse og velferd Eli Karin Fosse.

Vaksinering i tre haller

Stavanger kommune har planlagt for massevaksinering av innbyggere i Forum Expo-hallen, i Mastrahallen og i Finnøy flerbrukshall. Forum Expo er valgt på grunn av sentral beliggenhet og nærhet til luftveislegevakten. Finnøy flerbrukshall er valgt fordi den ligger lett tilgjengelig for innbyggere som kommer til Judaberg med båt, bil eller til fots. Mastrahallen er også valgt fordi den anses som godt egnet til formålet.

Kommunen bedt om å forberede seg

Det er for tidlig å si når massevaksineringen starter opp og hvor lang tid det vil ta å vaksinere alle som ønsker vaksinen. Prioriterte grupper skal vaksineres hos fastlegene før massevaksineringen i fase tre. Ved god tilgang til vaksiner kan fase tre starte før de prioriterte gruppene i fase 2 er ferdigvaksinert. Opprinnelig var massevaksinering av de under 65 år anslått til å starte opp etter påske. Det var ventet at kommunene skulle få et større antall AstraZeneca-vaksiner, men bruken av denne vaksinen er satt på vent til 15. april.

-Når vi kan starte og hvor stort dette blir kommer helt an på hvor mange vaksiner vi får framover, understreker Fosse.

For informasjon om når og hvordan massevaksineringen skal foregå, følg med på stavanger.kommune.no/koronavaksine.