3. Popkongen får årets kulturpris

Popkongen får årets kulturpris

I 40 år har Morten Abel satt farge på Stavanger og Norges musikkliv. På den første av fem jubileumskonserter i konserthuset tildelte ordfører Kari Nessa Nordtun ham Stavanger kommunes kulturpris.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Morten Abel fikk kulturprisen for 2022.

Morten Abel fikk Stavanger kommunes kulturpris for 2022. Foto: Marie von Krogh

Abel fylte nylig 60 år og kombinerer den feiringen med feiring av 40 år som popkunstner. Et langt kunstnerliv har sikret ham en rekke priser, og nå kan han også legge til Stavanger kommunes kulturpris til samlingen. Politikerne i utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog vedtok enstemmig å gi ham kulturprisen i sitt møte onsdag, og torsdag kveld ga ordfører Kari Nessa Nordtun ham statuetten.

– Morten Abels tekster og melodier har preget flere generasjoner i Stavanger og Norge. Få andre artister har tonesatt livene våre i så stor grad som han. Han har fått oss til å danse, til å synge, til å le og til å felle en tåre. Han har vært lydbildet til hele byen i 40 år, sa ordføreren.

– Og hva er ordførerens favoritt av Abel?

– Lydia, fra solodebuten «Snowboy».

Ordfører Kari Nessa Nordtun delte ut kulturprisen til Morten Abel i Stavanger konserthus. Foto: Marie von Krogh.

Gull verdt for byen

Hva kan Abel så se tilbake på? Vel, som medlem av Mods, The September When, Peltz og en rikholdig karriere som soloartist har han levert en lang rekke hits. Kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen stiller seg i køen av gratulanter.

– Morten Abel er en musiker av nasjonal og internasjonal størrelse som har gitt oss enormt mye i årenes løp. Jeg vil særlig trekke fram hvor mye han har tilført det lokale musikklivet. Selv om han har vært Norges største popartist i en årrekke har han hatt Stavanger som base og hele tiden vært levende opptatt av hva som rører seg blant yngre musikere. Erfaringen og kompetansen hans er gull verdt for byen, sier kultursjefen.

Kultursjefen synes det er vanskelig å velge én favorittlåt av popkongen.

– De tre første soloplatene hans er jo ungdomstiden min – mitt første møte med stavangerkulturen, før Kaizers, Dybdahl og stavangerbølgen. Det er nok albumet «I'll come back and love you forever» jeg har sterkest forhold til. Jeg husker jeg fikk den sammen med en melkesjokolade i posten da jeg var på utveksling i USA, sier hun.

Et rikt kunstnerliv

I tillegg til karrieren som musiker har Abel vært skuespiller i en rekke filmer, komponert musikk for film og scene, og arbeider nå med en stor scenekunstsatsning til Stavanger 2025. Han har vunnet flere priser, blant dem Årets spellemannpris i 2004 og hedersprisen under Spellemannsprisen i 2014. I 2018 ble han innlemmet i Rockheim Hall of Fame, og han ble tildelt Rogaland fylkes kulturpris i 2019.

Sammen med Bjørge Fjordheim driver Abel Electrolüd studio, som benyttes av flere lokale og nasjonale artister til produksjon og innspilling av musikk.

Nå i oktober inviterer altså Abel med Stavanger symfoniorkester til retrospektive konserter i Stavanger konserthus, for å feire en lang, profilert og variert musiker- og artistkarriere.

– For å få kulturprisen skal man yte utover det som er forventet i sitt virke, styrke Stavanger som kulturby, og ha et oppriktig engasjement for sine kunstfelt. Det er jo svært beskrivende for Abels virke, sier Bjarne Kvadsheim, som leder utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog.

Her er et gjensyn med ordførerens Abel-favoritt:

Kristina Ehrenberg-Rasmussen

kultursjef

Mobil:
E-post:
kristina.ehrenberg-rasmussen@stavanger.kommune.no

Bjarne Kvadsheim

Leder av utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog. Se alle verv

Mobil:
E-post: