3. Smitte i hjemmetjenesten på Tasta

Smitte i hjemmetjenesten på Tasta

En sykepleier ved Tasta hjemmebaserte tjenester har testet positivt på covid-19.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Sykepleieren var på jobb 29. og 30. desember og fikk symptomer på nyttårsaften.

– Den ansatte har brukt munnbind i all nærkontakt med brukerne. Sannsynligheten for at pasienter har blitt smittet er derfor liten, sier smittevernoverlege Ruth Midtgarden.

13 brukere og sju kolleger er definert som nærkontakter. Disse blir nå testet rutinemessig og er i karantene i ti dager. Brukerne blir testet i sine egne hjem, og nærmeste pårørende er også informert.

Brukerne som er i karantene vil fortsatt motta nødvendige helse- og omsorgstjenester i karantenetiden, men da i fullt smittevernutstyr.

– Vi har dessverre flere smittetilfeller blant medarbeidere i helsetjenesten for tiden, men vi noterer oss at smitteverntiltakene ser ut til å begrense spredningen til brukerne, sier Midtgarden.

Kontaktperson ved mediehenvendelser:

Direktør helse og velferd Eli Karin Fosse, 992 98 461