3. Stavanger er blant de beste vertskapskommunene

Stavanger er blant de beste vertskapskommunene

Stavanger er én av seks nominerte når KS og NHO i samarbeid skal kåre landets beste vertskapskommune for næringslivet tirsdag 9. april.  - Stavanger er nytenkende og utviklingsorientert, skriver juryen.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Flyfoto bybrua hele Stavanger, jpg

Initiativet fra NHO og KS ble etablert i januar. De to organisasjonene ønsker å få fram at kommuner som er flinke til å legge til rette for næringsutvikling kan være et viktig konkurransefortrinn for næringslivet.

Kåring

- For å styrke samarbeidet mellom kommuner og næringsliv, ønsker vi å løfte frem gode eksempler for å lære av disse, heter det på nettsidene til NHO

Juryen består av representanter fra NHO og KS.

De nominerte er:

• Arendal, Ringsaker og Stavanger (store kommuner).
  • Haram, Rauma og Sande (små kommuner).

Slagkraftig kommune

Stavanger beskrives slik av juryen:

"Kommunen har vist en slagkraftig evne til å snu seg når næringslivet opplever dramatiske endringer, og inntatt en aktiv rolle for å tilpasse virkemidler og løse utfordringer sammen med næringslivet. Resultatene lar heller ikke vente lenge på seg, og et tidligere svært oljeavhengig næringsliv er i ferd med å transformeres til nye forretningsmuligheter også i internasjonal sammenheng. Kommunen er nytenkende og utviklingsorientert, og blant foregangskommunene når det kommer til bruk av innovative offentlige anskaffelser som metode for samfunns- og næringsutvikling."

Godt arbeid

Næringssjef Anne Woie i Stavanger kommune mener at kåringen er en flott mulighet til å synligjøre noe av arbeidet som skjer innenfor tilrettelegging for næringsutvikling i kommune. Det gir også mulighet til å lære av andre kommuner.
- Vi er svært glade for at vårt bidrag har kommet til finalen. Vi vet at det skjer mye godt arbeid i kommunene i Norge, og at vi nå er blant de tre finalistene bekrefter at de beslutningene som er tatt og arbeidet som er utført av kommunen har vært gode, sier hun.