3. Stavanger sett med internasjonalt student-blikk

Stavanger sett med internasjonalt student-blikk

I lang tid har fire internasjonale studenter fra College of Europe studert Stavangers utfordringer. Denne uken presenterte de funn og ideer i Brussel sammen med varaordfører og næringsavdelingen.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Stavanger var representert på Government Transformation Summit i Brussel.

I 2016 søkte Stavanger om status som europeisk innovasjonshovedstad. Den gangen nådde ikke byen opp, men Stavangers søknad ble likevel svært godt mottatt.

- Europakommisjonen ønsket å vite mer om hvordan det jobbes med innovasjon her i byen, og dermed ble vi invitert med i en innovasjonsstudie. Innovasjonsstudien var i regi av kommisjonen, Accenture og Lisbon Council (European Centre for Government Transformation). Det som var spesielt med studien var at en gruppe studenter fra College of Europe fikk i oppdrag å se på Stavanger utenfra. De skulle rett og slett se på hva som påvirker vår evne til å skape innovasjon i offentlig sektor, forteller varaordfører Bjørg Tysdal Moe.

Varaordføreren deltok sammen med næringssjef Tone Grindland og rådgiver Grethe Andersen fra næringsavdelingen. I tillegg til Stavanger har Torino og Eindhoven vært med i undersøkelsen.

Studentbesøk

To av studentene er fra Spania, én er fra Russland og én fra Nigeria.

- De var relativt blanke på Stavanger fra før, men etter å ha brukt et halvt år på å studere oss har de kommet opp med flere gode ideer og perspektiver, sier næringssjefen.

Studenter fra College of Europe har i lang tid studert Stavanger.

Oppgaven studentene fikk var denne: "Hvordan kan Stavanger styrke økonomisk vekst gjennom samarbeid med næringslivet om helse- og klimautfordringer." De fire studentene, Marta Dominguez, Carlos Gil, Chinazo Mogbana og Ekaterina Frolova, jobbet tett med kommunens næringsavdeling.

- Vi har vært på Skype med dem jevnlig og vi har involvert flere avdelinger internt i kommunen. Da de kom hit på besøk i oktober i fjor, samarbeidet vi med Nordic Edge, Greater Stavanger og Stavanger-regionens Europa-kontor, om å gi dem innsikt i hvordan vi jobber, forteller hun.

Forslag

Blant forslagene studentene har kommet opp med var en rekke måter å bruke stordata (Big Data) til å forbedre helsetjenester. I tillegg har de levert ideer om bedre trafikkflyt ved hjelp av smartere trafikklys. Studentene var begeistret over muligheten til å jobbe med prosjektet, selv om de innrømmer at de visste lite om Stavanger på forhånd.

- Jeg er kjent med, fra egen erfaring, at innbyggerne i Stavanger og deres representanter er svært opptatt av å utvikle de virkemidlene som trengs for å hjelpe byen i retning av å bli en mer innovativ og miljøvennlig by som stadig utvikler seg, skryter Carlos Gil, som har studert juss og offentlig administrasjon.

Chinazo Mogbana supplerer:

- Stavangers måte å takle mulige utfordringer på er eksemplarisk, sier han.

Ekaterina Frolova mener Stavanger er en spennende by å jobbe med, nettopp på grunn av de utfordringene byen står overfor.

- Jeg var svært interessert i å jobbe med Stavanger i denne studien - rett og slett på grunn av de omstillingene som kreves i overgangen fra oljeavhengigheten. Etter å ha studert byen er jeg overbevist om at den er full av kreative entreprenører som kan endre Stavanger i riktig retning, sier hun.

Presentasjon

Studentene presenterte løsninger på utfordringene under Government Transformation Summit i Brussel denne uken. Det var rom for både paneldebatt og presentasjon fra byene.

- Nå vil Stavanger kommune vurdere hvordan forslagene til studentene kan følges opp, og det ser vi fram til å ta fatt i, sier varaordfører Tysdal Moe.

Varaordfører Bjørg Tysdal Moe på scenen i Brussel.