PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Stengt område i forbindelse med droneflygning

Stengt område i forbindelse med droneflygning

På grunn av demonstrasjonsflygning med en akuttmedisinsk drone i EU-prosjektet Airmour, stenger vi gangveien og marka i området Texasmarka ved Mosvatnet onsdag 21. september mellom kl. 12 og 16.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

En mann med refleksvest og kaps sitter med en pc på en eng. Ved siden av står en lysgrå bil med bakluken åpen. Noen meter foran mannen og bilen står en hvit og refleksgul drone klar til å fly, med en gul beholder under hvor det står Airmour skrevet på siden, sammen med et lite norsk flagg.

Foto: eHang Scandinavia.

Demonstrasjonsflygningen onsdag 21. september starter og slutter på Schankeholen-siden av Mosvatnet. Dronen skal fly over Mosvatnet, for så å lande på Texasmarka. Først skal den frakte en hjertestarter, deretter skal vi vise hvordan også medisiner og annet akuttmedisinsk utstyr kan bli fraktet med dronen. Det kommer til å være to demonstrasjoner mellom klokken 12 og 16.

Hvis du ønsker å se på demonstrasjonen, kan du se på kartet hvor du kan stå.

Kart over Texasmarka ved Mosvatnet som viser hvor det blir stengt av og alternativ rute.

– Vi vet at droner kommer til å bli en del av framtiden vår i en eller annen form, derfor deltar vi i dette prosjektet for å ta en aktiv rolle i utviklingen, sier konstituert smartbysjef Inger Hanne Vikshåland.

Forskningsprosjektet Airmour er et treårig EU-prosjekt som utforsker muligheten for å frakte akuttmedisinsk utstyr, og etter hvert personer, i bynære områder ved hjelp av droner.

Sammen med den Forus-baserte droneoperatøren eHang Scandinavia og forskningsinstituttet Norce, er Stavanger kommune de første til å utføre demonstrasjonsflygning i prosjektet.

– Det er spennende å få muligheten til å være testby i en så tidlig fase. Droneprosjektet bidrar til at vi i Stavanger-regionen kan utvikle nye næringer og skape økonomisk vekst. Nå får vi muligheten til å være tidlig ute med å bygge kompetanse, forstå utfordringene og få på plass lover og reguleringer, sier Vikshåland.

Senere skal det også utføres demonstrasjonsflygninger i Helsingfors (Finland) og Nord-Hessen (Tyskland). Resultatet fra flygningene skal brukes til å utvikle e-kurs og verktøy til byplanleggere, droneoperatører og andre som kan ha nytte av det, samt bidra til det kommende sivile luftfartsregelverket for bruk av droner i EU.