3. Stor kunstsatsing på nye Varmen brannstasjon

Stor kunstsatsing på nye Varmen brannstasjon

Stavanger kommunes brann- og beredskapsstyrker har fått et stort løft med to nye brannstasjoner – utsmykket med vakker kunst. Som en del av kommunens satsing på kunst i offentlige rom, pryder kunstner Ingrid Toogoods verk vegger, trappeoppganger og nisjer på nye Varmen Brannstasjon.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Kunstner Ingrid Toogood.

Kunstner Ingrid Toogood foran kunstverket på Varmen brannstasjon.

Varmen Brannstasjon ligger i et nyetablert bolig- og rekreasjonsområde med Lervig Park og en ny havnepromenade langs fjorden. På bakgrunn av ønskene til nærområdets beboere, ble det besluttet i politisk utvalg at brannstasjonen skal knyttes sammen med Lervig park i form av en takflate som er tilgjengelig for allmenheten. Byggets sjøvendte side ble forbeholdt artistisk utfoldelse, og rommer et verk på hele 133m2. Kunstner Ingrid Toogood har gjennom kunstverket Når vi sover, forlenget byggets formål om å gi tilbake til brukere av området, i form av grafisk betong.

– Da jeg vant oppdraget ble jeg helt vanvittig glad! Det er fantastisk å kunne få realisere et så stort kunstprosjekt med teknikker som er helt nye for meg. Jeg hadde aldri før laget utendørsprosjekter, forteller Ingrid Toogood.

Kunstneren gir liv til betongveggen på bygget med grafiske teksturer i materialet, og abstrakte former i fargerik mosaikk som er inspirert av utsikten over fjorden. Hun fanger tryggheten som brannkonstablene gir gjennom to øyne på veggen, som signaliserer at de våker over samfunnet.

Åpning av Varmen brannstasjon med kunstner Ingrid Toogood.
Fra åpningen av Varmen brannstasjon. Ordfører Kari Nessa Nordtun overrekker blomster til kunstner Ingrid Toogood. Til høyre Razmus Viggen, brann- og redningssjef.

Brannkonstablene i kunstkomiteen som forvaltet oppdraget, beskriver seg selv som byens vaktmestere siden de har en rekke forskjellige oppdrag utover det å slukke branner. På samme måte innehar bygget flere kvaliteter utover det rent funksjonelle. Kunsten på bygget har et uttrykk som har blitt vurdert av prosjektjuryen til å virke inkluderende og mangfoldig, noe som gjenspeiler seg i Toogoods visjon for verket:

– Det var viktig for meg å lage et kunstprosjekt som alle kunne ha glede av - til byens befolkning. Jeg har derfor gått for et lett og lekent uttrykk.

Stavanger kommune satser på kunst i offentlige rom

I 2020 vedtok Stavanger kommune å sette av 1% av kommunens samlede investeringsbudsjett til å finansiere kunst i offentlige rom. Ordningen sikrer at de økonomiske, organisatoriske og faglige rammene skal være best mulig tilpasset den utviklingen som skjer på det visuelle kunstfeltet og i byutviklingen.

Inger Bjerga, rådgiver i kulturavdelingen og leder for kunstprosjektet på Varmen brannstasjon, er fornøyd med resultatet av kommunens satsning på kunst.

– Målet vårt er at både byens innbyggere, besøkende og ansatte skal få oppleve et bredt spekter av kunst som kan skape identitet, berike omgivelsene og øke trivselen der dagliglivet utspiller seg, sier Bjerga.

Som følge av finansieringen kan hun også røpe at det er flere spennende prosjekter på gang, av både permanent og forbigående art, og i større og mindre omfang.

Verket er en del av et større kunstprosjekt som omfatter kunstverk både innendørs og på fasadene til brannstasjonene både i Lervig og Schancheholen.

Ta turen innom brannstasjonen både for å oppleve kunsten og uteområdene på taket!

Les mer om Kunst i offentlig rom!

Kristina Ehrenberg-Rasmussen

kultursjef

Mobil:
E-post:
kristina.ehrenberg-rasmussen@stavanger.kommune.no

Inger S. Bjerga

rådgiver

Visuell kunst, kunstutvalget, kunst i offentlige rom

Mobil:
Telefon: