PC: Hald Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Mac: Hald Cmd-tasten (Command) nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

3. Store økonomiske konsekvenser av koronavirus

Store økonomiske konsekvenser av koronavirus

Næringslivet rammes hardt av tiltakene mot koronavirus. Varsel om permitteringer og oppsigelser har steget kraftig de to siste ukene og forentes å stige ytterligere. Det vil få store konsekvenser for skatteinngangen for Stavanger, både i år og i neste år.

Denne nyheitssaka er meir enn ein månad gammal. Innhaldet kan derfor vera forelda eller ikkje oppdatert.

Arbeidsledigheten i Rogaland er på hele 9,9 %, ifølge tall fra NAV.

- Betydelige ekstrautgifter

Kommunedirektør Per Kristian Vareide sier at situasjonen er kostbar for Stavanger kommune.

-  Ekstrautgiftene til helsepersonell og smittevernutstyr vil bli betydelige de neste månedene. Det samme gjelder økonomisk sosialhjelp. Videre vil utviklingen i finansmarkedene påvirke finansforvaltningen. Dette vil bli utfordrende, fastslår Vareide.

Varighet og omfang er avgjørende

Hvor store konsekvensene blir i 2020, er avhengig av epidemiens varighet og omfang, samt størrelsen på tiltakspakkene regjeringen vil gi kommunene.

- Det er imidlertid liten tvil om at den økonomiske effekten av pandemien vil bli betydelig, både på kort og lang sikt. Foreløpige anslag viser at de økonomiske konsekvensene for Stavanger kan ligge mellom kr 400 mill. til 750 mill., men kan bli enda høyere, opplyser kommunedirektøren.

Mer informasjon finnes her