2. Veg og trafikk
  4. Torg, handel og stands

Torg, handel og stands

Kort fortalt:

• Her finner du informasjon om leie og lån av salgs- og standsplass i Stavanger
  • Alle salgs- og standplassene må følge kommunens retningslinjer

Stavanger kommune tilbyr 22 salgs- og standplasser som kan leies fra én dag til en hel sesong.

Torgselgere, brukskunstselgere, fiskehandlere, religiøse-, politiske- og humanitære organisasjoner, arrangører, foreninger og lignende kan leie eller låne plass.

Her finner du stedene som du kan leie og låne plass til salg eller stand. Alle salgs- og standplassene må følge kommunens retningslinjer.

Torget i Stavanger 2017

Salgssteder til torg- og markedshandel i Stavanger:

• På Stavanger torg kan du selge blant annet husflid og håndverk. Ønsker du å leie plass i en torgbod ta kontakt med Stavanger Sentrum AS: Leie torgbod? (stavangersentrum.no)
  • På Domkirkeplassen leier vi ut plasser for deg som vil selge grønnsaker, blomster eller andre jordbruksprodukter.

Du kan leie salgsplass per dag, uke, måned, sesong eller år.

Det kan benyttes telt som måler 3x3m, 6x3m eller salgsvogn. Salgsvogn skal godkjennes og kan ikke være lengre enn 7 m (inkludert stag) eller bredere enn 2,6 m.

Salgsplass 80 500 1200 2500 3500
Strøm 50 200 800 2000 3500

I 2023 kan man leie plass hver lørdag fra og med 6. mai til og med 23. september.

Åpningstiden på markedet er klokka 11.00–15.00.

Hvem kan søke?

• Alle som ønsker å selge brukte klær, smykker, kopper, bilder eller annet.
  • For at flest mulig skal få muligheten til å delta kan hver deltaker kun leie en plass per marked.
  • Du kan kjøpe salgsplass for bruktmarked en måned frem i tid.

Hvor stor plass kan jeg leie?

Salgsplassen er 2x2 meter. Det er ikke tillatt med telt, motoriserte vogner eller kjøretøy.

Hva koster det å leie plass?

Prisen er 50,- per dag.

Hvordan leier jeg plass?

Her bestiller du plass og tidspunkt på Nytorget.

I Østervåg er det tre salgsplasser som kan leies per dag.

Hvem kan søke?

Torghandlere, brukskunstselger og lignende.

Hvor lenge kan jeg leie plass?

Salgs- og standplasser som kan leies i opptil 14 dager om gangen fra leiedatoen.

Hvor stor plass kan jeg leie?

Salgsplassen er 1,7x3 meter. Det er ikke tillatt med telt, motoriserte vogner eller kjøretøy.

Hva koster det å leie plass?

Prisen er 80,- per dag.

Hvordan leier jeg plass?

Klikk her for å gå til bestillingsskjemaet.

På Hillevåg torg er det ledig plass for både foodtrucks og torghandel.

Valgbrakken på Hillevåg torg.
Valgbrakken på Hillevåg torg, ved Kilden.

Salgsplass 80 500 1200 2500 3500
Strøm 50 200 800 2000 3500

Stands

Følgende standplasser er tilgjengelige i sentrum: Laugmannsgata, Nygata/Klubbgata, Hverdagsscenen på Torget og plassen foran Kongsgård.

For valgkamp annethvert år vil politiske partier prioriteres ved tildeling av plasser for en periode på én måned før valget.

En standsplass kan reserveres for inntil fire dager av gangen av følgende aktører eller tilsvarende:

• kommersielle aktører for salg og markedsføring av tjenester, forbruksvarer og medlemskap
  • ideelle- og veldedige organisasjoner
  • politiske partier (med unntak av valgkamp da følger egne prosedyrer)

Samme organisasjon kan kun benytte én standplass om gangen.

Her finner du alle retningslinjene for stands i Stavanger.

Her bestiller du en standplass.

Foodtrucks

I Stavanger er det mulighet for å leie salgsplass for to kategorier matvogner:

Kategori 1: sykler eller vogner som er mindre enn 2 m²

Kategori 2: Motor/salgsvogn over 2 m², men som ikke kan være lenger enn 8 m eller bredere enn 2,6 m.

Plassering av foodtrucks:

Kategori 1 og 2: Hillevåg torg, Hundvåg torg, ved Norsk Oljemuseum, Badedammen, Vaulen, Godalen, Lars Oftedalsplass (maks 5 meter). For salgsplass på Torget på dagtid kontakt Stavanger Sentrum AS: Leie torgbod? (stavangersentrum.no)

Kun kategori 1: Byparken, Domkirkeplassen, Tou-parken

Kategori 1: foodtruck 80 500 900 1800 2500