2. 17. mai i Stavanger

17. mai i Stavanger

Kort fortalt

Information in other languages

Den gamle brannbilen i gamle Stavanger.

Snart er det 17. mai!

22 dager
4 timer
53 minutter
58 sekunder

Hurra!

Hovedprogram for dagen - kortversjon

Informasjon kommer

08.00: Flaggheising utenfor svømmehallbygget
10.00: Barnetoget starter.
12.00: Gudstjeneste i St. Petri kirke.
12.45: Tog til Bjergsted.
13.15: Russetoget starter.
14.00-15.30: Stavanger storband spiller på torget.
16.00: Folketoget starter

Nytt menypunkt

Flaggheising

08.00: Flaggheising utenfor svømmehallbygget i Stavanger sentrum.

Musikk i kommunedelene om morgenen

Kransenedleggelser ved gravlundene

Eidsvollsmennene Peder Valentin Rosenkilde og Jens Erichstrup’s graver, minnestøtten over falne Waisenhusgutter og fotballstatuen på Eiganes bekranses av representanter fra 17. mai utvalget16. mai.

Kl. 08.00
Hetland gravlund
Kransenedlegging ved minnestøtten over de falne fra torpedojageren Ægir.

Kl. 08.00
Frihetsmonumentet i Mosvannsparken

Parkering og stengte veier

Politiet ber bileiere om å unngå kjøring i sentrum og i togrutene. Parkering i togrutene er forbudt. Sjekk tog- og busstider på Kolumbus og GoAhead sine nettsider.

Det kan være lurt å ta med seg en vannflaske. En vannvogn står på Torget om du trenger påfyll.

Mer informasjon om trafikkavviklingen kommer når nasjonaldagen nærmer seg.

Konserter på alders- og sykehjem

• Alders hvile: Stavanger musikkorps 1919 med dirigent Gaute Sjøtun
  • Stavanger Sparekasse sykehjem: Stavanger musikkorps 1919 meddirigent Gaute Sjøtun
  • St. Johannes sykehjem: Stavanger studentsangforening med Solveig Lindroos
  • Ramsvigtunet sykehjem: Stavanger studentsangforening med dirigent Solveig Lindross
  • Haugåstunet sykehjem: Stavanger Janitsjar med dirigent Kristin Tønnesen
  • Rosendal sykehjem: Stavanger Janitsjar med dirigent Kristin Tønnessen
  • Bergåstjern sykehjem: Jernbanens musikkorps med dirigent Torbjørn Dahl
  • Blidensol sykehjem: Jernbanens musikkorps med dirigent Torbjørn Dahl

Barnetoget

Ordfører Sissel Knutsen Hegdal hilser barnetoget kl. 09.55 fra Haakon VIIs gate.

Barnetoget starter klokken 10.00, og går Eiganes-ruten i 2024 på grunn av byggearbeidet på Nytorget.

Mer informasjon kommer

Arrangementer i kommunedeler og på skoler

Det kan søkes om kr. 5.000.- til arrangement i skolegårder/oppvekstsenter. Søknad sammen med program kan du sende til bente.gronnum@stavanger.kommune.no .

Lurer du på hva som skjer på skolen din etter barnetoget? Se alfabetisk oversikt over alle arrangementene i Stavangers bydeler på en egen side (under arbeid)

Russetoget

Russetoget starter klokken 13.15. Toget går Holbergsgate – Eiganesveien – Arne Rettedals gate – Haakon VIIs gate, toget oppløses i Olav Vs gate (foran Atlantic hotel)

Tog til Bjergsted og folkefest foran konserthuset

Klokken 12.45 går det tog fra Domkirkeplassen til uteamfiet foran Stavanger konserthus. Brannbilen blir med i toget.
Toget går følgende rute: Kongsgårdbakken, Strandkaien,  Løvdalssvingen, Gamle Stavanger. «Lendesnobå» Brannbilen venter i Øvre Strandgate og blir med til konserthuset.
Toget blir anført av Stavanger Brass og 17. mai utvalget
Små og store inviteres til å delta i toget til konserthuset.

Folkefest foran konserthuset

Klokken 13.00-15.00 blir det et stort og variert festprogram med kulturinnslag fra scene og salg av mat fra flere av Stavangers nasjonale og internasjonale foreninger.

Påmeldingsskjema til folketoget

Skal dere bruke egen musikk?

Retningslinjer for deltakelse i folketoget

1. 17. Mai-komiteen ønsker ikke risikofylte innslag med fare for liv og helse. Motoriserte kjøretøy tillates derfor ikke. Unntak er den gamle brannbilen. Dyr som førerhunder og trekkhunder kan være med i folketoget hvis voksne mennesker har ansvaret for dem. Andre dyr som for eksempel hester eller kuer aksepteres ikke. Erfaringer viser at store dyr kan bli skremt og dermed forårsake skade på publikum.
  2. Politiske paroler er ikke tillatt brukt i folketoget.
  3. Innslag og paroler som virker støtende skal ikke brukes og vil bli avvist fra deltakelse i folketoget.
  4. Salgsfremmende reklame er ikke tillatt brukt i folketoget – kun navn på organisasjon/ lag/ forening.
  5. Deltakere i folketoget som er avhengig av å bruke lydforsterkeranlegg må vise tilstrekkelig hensyn til publikum og regulere lydnivået slik at ikke andre musikkinnslag blir overdøvet. All musikk skal vike for avspilling av Fedrelandssangen den 17. mai.
  6. Dette reglement er gjort gjeldende fra 5. februar 2024.

Folketoget

Folketoget starter klokken 16.00, og går Eiganes-ruten i 2024.

Olav Vs gate, Kannikgata, Løkkeveien, Eiganesveien, Wesselsgate, Stokkaveien, Misjonsveien, Seehusensgate, Christian Tranesgate. Løses opp i Bjergsted.

Informasjon om rekkefølge kommer når det nærmer seg.

17. mai-utvalget

17. mai-komiteen for perioden 2023-2027 består av Line Møllerop (leder), Bjarne Kvadsheim, Kolbein Haakon Lunde, Cille Ihle, Anthony Adebayo Martins, Mari Hult, Eirik Faret Sakariassen og Kristoffer Sivertsen.

Hurraprisen 2024

17.mai-komiteen har etablert Hurraprisen. Det er en årlig pris til en enkeltperson, lag eller forening som i løpet av en lengre periode har utvist frivillig samfunnsinnsats. Gjennom aktivt engasjement og praktisk handling til beste for fellesskapet. Det blir vektlagt om den frivillige innsatsen har barn og ungdom som målgruppe. Prisbeløpet er på kr. 15.000.-

Bente Grønnum

• Sekretær for 17. mai-utvalget