3. Fortsatt høy piggfriandel i Stavanger

Fortsatt høy piggfriandel i Stavanger

For byområdet Stavanger/Sandnes er piggfriandelen på 91 % i 2022.

Den årlige målingen av hvor mange som kjører med piggfrie dekk er gjennomført, og i byområdet Stavanger/Sandnes er piggfriandelen på 91 % i 2022. Dette er en økning på to prosentpoeng siden 2021.

Piggfrie dekk skaper betydelig mindre svevestøv enn dekk med pigger, og målingen blir gjennomført som et ledd i arbeidet med å redusere svevestøvutslipp fra veitrafikken.

3000 kjøretøy er kontrollert

Det har blitt gjennomført piggdekktellinger i byområdet Stavanger/Sandnes siden 2001. I løpet av denne perioden har andelen piggfrie vinterdekk økt fra 68 % til 91 %. Piggdekkmåling gjennomføres i begynnelsen av året, og i perioden mellom uke fem og åtte har dekktypen til over 3000 kjøretøy i Stavanger/Sandnes blitt sjekket.

Oversikt over pikkdekkandelen i Stavanger/Sandnes
Piggdekkandel byområdet Stavanger/Sandnes (kilde: Statens Vegvesen).

I år har Stavanger kommune, etter henvendelse fra Statens vegvesen, gjennomført målingen i samarbeid med Stavanger Parkering, Rogaland fylkeskommune og Sandnes kommune. Resultatet ble sendt til Vegvesenet som beregner og offentliggjør den offisielle statistikken for piggfriandelen i Norge.

Økt bruk av piggfrie vinterdekk er viktig for luftkvaliteten

Statens vegvesen oppgir at bruken av piggdekk er en hovedårsak til asfaltslitasje og veistøv. Veistøv virvles opp når været er tørt, og danner helseskadelig svevestøv.

– Å redusere bruken av piggdekk er et viktig tiltak for å bedre luftkvaliteten. Det er derfor gledelig å se at stadig flere bruker piggfrie vinterdekk. Etter at piggdekkgebyr ble innført, er bruken av piggdekk mer enn halvert i Stavanger, og det er bra for luftkvaliteten, sier miljøvernsjef Jane Nilsen Aalhus.

Statens vegvesen publiserer ikke et eget tall for Stavanger kommune. Bakgrunnen for dette er at Stavanger og Sandnes blir beregnet som et tett bo- og arbeidsmarkedsregion, noe som gjør usikkerheten for stor ved å bruke Stavangers tellepunkter som grunnlag for det offisielle piggfritallet for Stavanger.

Klima- og miljøavdelingen i Stavanger kommune har, i tråd med det politiske vedtaket om piggfriandel for Stavanger kommune, kartlagt andelen piggfrie vinterdekk i Stavanger. Basert på dataene fra målepunktene i Stavanger, er den piggfrie andelen på 92 % i 2022, men dette tallet er som nevnt ovenfor ikke den offisielle piggfriandelen i Stavanger.

Du kan få pant på piggdekkene dine

Piggdekk bidrar mer til lokal luftforurensing enn piggfrie vinterdekk. Etter forurenser betaler-prinsippet har Stavanger kommune hatt piggdekkgebyr (siden høsten 2017), i likhet med de andre storbyene. Inntektene fra piggdekkgebyret går til kommunens klima- og miljøfond som finansierer klima- og miljøtiltak. Høsten 2021 kunne innbyggere i Stavanger kommune få 300 kr i pant per piggdekk dersom de la om til piggfrie vinterdekk. 418 personer fikk støtte denne sesongen, og til sammen en halv million kroner fra klima- og miljøfondet er utbetalt i piggdekkpant. Rakk du ikke å benytte deg av ordningen? Det blir ny søknadsrunde til høsten.

Pressekontakt:
Miljøvernsjef, Jane Nilsen Aalhus, tlf: 95886436