3. Framtidens tv-løsning på vei til Lervig

Framtidens tv-løsning på vei til Lervig

Stavanger kommune ønsket at beboerne på nye Lervig sykehjem skulle få en tv-opplevelse som er smartbyen verdig. Det viste seg imidlertid at noen beboere hadde med seg tv-apparater som ikke passet. Derfor er nå splitter nye skjermer på vei til alle de 120 rommene.

Montering av IP-tv på Lervig sykehjem.

Å være en smartby byr av og til på utfordringer både for de som jobber med levekår og de som jobber med eiendom. Da Lervig sykehjem skulle på plass var prosjektet opptatt av at framtidens tv-løsning skulle være en sentral del av sykehjemmet.
- Det ble lagt inn såkalt Cat6-kabel, en løsning som er langt bedre enn coax-kabling som tidligere er brukt. Det er altså snakk om IP-tv, forteller eiendomssjef Rune Kommedal.

Utfordringer

Problemet oppsto imidlertid da beboerne ved en misforståelse fikk beskjed om at de uten videre kunne fortsette å bruke de apparatene de allerede hadde.
- Det er den beskjeden som alltid gis, men i dette tilfellet stemte det altså ikke. Flere beboere har dermed stått uten tv-apparater i en periode. Standard i kommunens sykehjem er at beboerne benytter sine egne tv-er er, men på grunn av denne tekniske misforståelsen kjøper kommunen nå inn IP-tv til alle beboerrommene, sier Kommedal.

Nye apparater på vei

Kommedal forteller at mange nye apparater allerede er på plass.
- 23 apparater ble levert i dag, fredag, og skal være i drift før helgen. Så bestilles det fortløpende inn skjermer til resten av rommene. Det kan være noe leveringstid på disse, så jeg kan ikke love når de kommer. Vi jobber iherdig med å få dette på plass så snart som mulig, sier han, og legger til at det allerede er satt opp tv-apparater i alle oppholdsrom og samlingsrom.

Kontaktinformasjon:
Rune Kommedal, Stavanger eiendom 93444481