3. Stavanger hjemmehjelp legg til hjemmebaserte tjenester

Stavanger hjemmehjelp til hjemmebaserte tjenester

Fra 1. april 2018 blir tjenestene i Stavanger hjemmehjelp lagt til hjemmesykepleien i de fire hjemmebaserte tjenestene i Stavanger kommune.

Det innebærer at Stavanger hjemmehjelp avvikles som egen virksomhet. De fire hjemmebaserte tjenestene Hundvåg og Storhaug, Madla og Tjensvoll, Hillevåg og Hinna og Eiganes og Tasta vil da tilby hjemmehjelpstjenester i tillegg til hjemmesykepleie, miljøtjeneste og hverdagsmestring.

Lettere å samhandle

Mange av brukerne av hjemmehjelp har også hjemmesykepleie. Ny organisering vil gjøre det lettere for de ansatte å samhandle og samarbeide tverrfaglig om felles brukere som mottar tjenester i hjemmet. Brukerne vil få færre hjelpere å forholde seg til, men vil ellers ikke merke så mye til omorganiseringen.

Stadig færre brukere

Bakgrunnen for omorganiseringen er at det har blitt stadig færre brukere i hjemmehjelpstjenesten de siste årene. Ordningen med fritt brukervalg blir ikke påvirket av omorganiseringen. Brukere kan fortsatt velge å få tjenesten praktisk bistand - rengjøring levert enten av Stavanger kommune, eller en av de to private leverandørene kommunen har avtale med.

Leve HELE LIVET-prinsippet

Omleggingen av hjemmehjelpstjenesten er ledd i en større omorganisering av hjemmetjenestene som går over to år.

- Målet med dette prosjektet er bedre tjenester og færre hjelpere rundt hver bruker. Intensjonen er at alle skal jobbe etter Leve HELE LIVET-prinsippet; at alle skal arbeide på en måte som støtter brukerne i å bli mer selvhjulpne, og til å meste daglige aktiviteter selv, sier kommunaldirektør Eli Karin Fosse.