2. Politikk
  4. Valg 2019 - Finnøy, Rennesøy og Stavanger

Valg 2019 - Finnøy, Rennesøy og Stavanger

Kort fortalt

• Ved kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019 skal det velges representanter til kommunestyrer og fylkesting.
  • Den offisielle valgdagen er mandag 9. september 2019. Se kart og åpningstider for valglokalene.
  • På valgdagene 8. og 9.9. kan du bare stemme i hjemkommunen din der du er folkeregistrert.

Information in other languages

Ny forhåndsstemmerekord

Ordfører Christine Sagen Helgø, valgansvarlig Karen Hirth Thorsen og varaordfører Bjørg Tysdal Moe ønsker velkommen til valgbrakken på Torget i Stavanger.

Da valgbrakkene stengte for kvelden fredag 6. september, og årets forhåndsstemming ble avsluttet, viste opptellingen at totalt 24503 personer hadde forhåndsstemt. I 2017 stemte 16 767 på forhånd.
- Alle vi som jobber med å arrangere lokalvalg gleder oss selvsagt over disse gode tallene. Det tyder på at innbyggerne setter pris på god tilgjengelighet og god kommunikasjon, sier valgansvarlig Karen Hirth Thorsen.

Valgbrakken på torget har naturlig nok vært mest populær, men det er også god trafikk til valgbrakkene i bydelene. På Torget stemte 8620, på Hillevåg torg stemte 2948, på Tastasenteret stemte 2564, i Hundvågkrossen stemte 1946, ved DNB Arena stemte 1810 og ved Johannes læringssenter på Storhaug stemte 1038.

Valglokaler og åpningstider på valgdagene

Den offisielle valgdagen er mandag 9. september 2019.

Husk at du har lov til å stemme i det lokalet du ønsker! Bor du på Rennesøy og jobber på Forus er du for eksempel hjertelig velkommen til å stemme på Gausel på vei til eller fra jobb.

Finn ditt nærmeste valglokale i kartet:

Eller finn ditt valglokale i listen:

Stemmekrets Valglokaler Åpningstid mandag 9.9
Ombo Ombo oppvekstsenter, Eidssund, 4187 Ombo 13-18
Sjernarøy Sjernarøy oppvekstsenter, Aubø, 4170 Sjernarøy 13-18
Nord-Hidle Øytun, 4173 Nord-Hidle 13-17

NB! Austre Åmøy er gått inn i Mosterøy krets. Valget gjennomføres som om sammenslåingen allerede har funnet sted.

Endringer på valgseddelen / kumulering

Ønsker du å påvirke hvilke kandidater som blir valgt, kan du gi en personstemme til de kandidatene du ønsker skal motta et slikt personstemmetillegg. Det er opp til deg om du vil endre på stemmeseddelen ved å gi personstemme.

Står du i manntallet?

Alle velgere som har stemmerett og er bosatt i Norge står i manntallet i den kommunen de var registrert bosatt i pr. 30.06.

Har du flyttet etter denne datoen, er du fortsatt registrert i manntallet og har stemmerett i den kommunen du flyttet fra. Du kan da velge om du vil stemme på valgdagen i den kommunen du flyttet fra, eller om du vil forhåndsstemme.

Bor du i utlandet, men har vært registrert i folkeregisteret som bosatt i Norge i løpet av de siste 10 årene, blir du automatisk ført inn i manntallet i den kommunen der du var registrert som bosatt da du flyttet fra Norge.

Har du ikke vært bosatt i Norge de siste 10 årene, må du søke om å bli ført inn i manntallet.

Du kan undersøke om du står i manntallet ved å kontakte oss på telefon 51 50 70 90 eller sende e-post til innbyggerservice@stavanger.kommune.no

Du kan også besøke Stavanger kommune, Olav Kyrres gate 23, Rennesøy kommunehus eller Finnøy rådhus i perioden 15. juli – 6. september.

Står du ikke oppført i manntallet, kan du sende skriftlig søknad om å bli innført. Du kan benytte dette skjema og sende til: Valgstyret, Stavanger kommune, Postboks 8001, 4064 Stavanger.

Partilister

Hvem kan stemme?

Hvis du er norsk statsborger, kan du stemme dersom du:

• Bor, eller har bodd i Norge i løpet av de siste 10 årene før valgdagen

Hvis du har bodd mer enn 10 år i utlandet, må du søke om å bli innført i manntallet når du stemmer.

• Har bodd i Norge siden 30. juni 2019

Hvis du er utenlandsk statsborger fra et land utenfor Norden, kan du stemme dersom du:

• Er 18 år, eller fyller 18 år i løpet av 2019
  • Har bodd sammenhengende i Norge de siste tre årene før valgdagen

Valgkort

Velgerne trenger ikke valgkort for å stemme. Valgkortet er en informasjon til velger om at de er i manntallet, og hvor de kan stemme. Tar de med valgkortet når de skal stemme går det raskere fordi vi kan skanne kortet i stedet for å søke opp velgeren.

Valgkortet er ikke legitimasjon. Du må ha med legitimasjon i tillegg når du skal stemme.

Valglister og informasjon i postkassen

Kommunen har fått noen henvendelser fra folk som lurer på hvorfor ikke alle partiene er representert i fellesutsendelsen av valgmateriell til postkassene. Denne utsendelsen er det partiene selv som organiserer, og partiene velger selv om de ønsker å være med. Av de partiene som i dag er representert i bystyret er FrP, FNB og KrF ikke med.

Det er Hanne Ringen Viten, organisasjonssekretær i Stavanger Ap som organiserer fellesutsendelsen. Tlf: +47 934 54 723 / +47 941 47 049

Valgstyret

Valgstyret har ansvar for forberedelse og gjennomføring av stortingsvalg og kommunestyre- og fylkestingsvalg. De har også ansvar for godkjenning av listeforslag og hvem som blir stemt inn (valgoppgjør).

Valgstyret ledes av ordfører Christine Sagen Helgø. Se hele medlemsoversikten

Karen Hirth Thorsen