Fotgjengere og buss i Olav Vs gate i Stavanger sentrum

Slik reiste vi i Stavanger 2023

Flere reiste kollektivt i 2023, også før perioden med gratis buss. Bilkjøringen gikk litt ned, men vi er fortsatt den storbyen i Norge med høyest bil-tetthet.

Oppdatert : 21.03.2024

Flere reiste med buss, tog eller båt i 2023, mens færre kjørte bil.

• 13 % reiste kollektivt, en økning fra 11 % i 2022
  • 41 % kjørte bil, en nedgang fra 42 % i 2022

Mer buss og tog nå, enn før koronaen

Under pandemien var det færre som reiste kollektivt, men nå reiser vi faktisk mer med kollektiv enn før pandemien. I 2019 var det en like høy andel kollektivreiser som i 2022, mens andelen som kjørte bil var 46%

Selv om det er en økning i kollektivreisende i 2023, så trenger det ikke å bety at det bare skyldes perioden med gratis kollektivtransport. Billettstatistikk fra Kolumbus viser at det også var en økning i passasjerer sammenlignet med 2022 i månedene før gratis kollektiv ble innført. Her trengs det derfor mer forskning før vi kan konkludere.

Litt færre syklet og gikk

I 2023 var det også en liten reduksjon i sykling og gåing.

• 25 % av alle reisene ble gjort til fots, en nedgang fra 26 % i 2022
  • 8 % reiste med sykkel, en nedgang fra 10 % i 2022

Åtte av ti har bil

Sammenlignet med de andre storbyene eier vi i Stavanger likevel flere biler og har bedre tilgang på parkering.

• 51 % av yrkesaktive som har mulighet til å kjøre i Stavanger har gratis parkeringsplass ved arbeidssted, sammenlignet med 24 % i Oslo, 36 % i Bergen og 38 % i Trondheim.
  • 82 % eier eller disponerer bil i Stavanger, sammenlignet med 61 % i Oslo, 74 % i Bergen og 75 % i Trondheim

Vil du se utviklingen av reisevaner i Stavanger over lengre tid, så finner du tallene på Stavanger-statistikken.

Reisevaneundersøkelsene er gjennomført av Opinion AS på vegne av Samferdselsdepartementet, Statens vegvesen (SVV), Jernbanedirektoratet, Bane NOR SF, Nye Veier AS, Avinor og Kystverket.

Christin Berg

Rådgiver