- For at eiendomsskatt og andre gebyrer skal bli regnet ut på en rettferdig måte, trenger vi oversikt over alle eiendommene i kommunen.
- Vi må sjekke at de opplysningene vi har, stemmer med virkeligheten.
- Det siste året har vi jobbet med å synfare alle bolig-, fritids- og næringseiendommene.
- Den viktigste sjekken er den du gjør selv! De neste månedene sender vi ut faktaark som vi ber deg kontrollere, og melde tilbake til oss hvis du mener opplysningene er feil. Finner du ingen feil, trenger du ikke foreta deg noe.
- Obs! Dersom du bor i et sameie og mener noe er feil i faktaarket, må du ta kontakt med styret der du bor, slik at vi får en samlet henvendelse fra sameiet.
Taksering av eiendommer
KORT FORTALT

Nå kommer faktaarkene
Nå har vi begynt utsendelse av faktaark. Dette skjer puljevis etter gårdsnummer. Når du mottar faktaarket, ønsker vi at du ser gjennom. Finner du noe du mener er feil, ønsker vi at du melder fra til oss innen tre uker.
Her er en veileder til faktaarket
Her har vi svart på ofte stilte spørsmål om faktaarket
Obs! Dersom du bor i et sameie og mener noe er feil i faktaarket, må du ta kontakt med styret der du bor, slik at vi får en samlet henvendelse fra sameiet.
Hvorfor skjer dette nå?
Retakseringen gjøres både fordi takstene er for gamle, og fordi kommunesammenslåingen krever oppdatert oversikt over alle eiendommene. De nye takstene skal blant annet legge til rette for en mer rettferdig eiendomsskatt. Over 50 000 eiendommer – alt fra næringsbygg og eneboliger til blokkleiligheter – skal ha nye takster, som skal gjelde fra 1. januar 2021.
Ofte stilte spørsmål
Stiger eiendomsskatten i den nye kommunen?
Det er fortsatt ikke bestemt hvordan eiendomsskatten blir i nye Stavanger kommune. I denne omgang handler det om å legge til rette for et godt beslutningsgrunnlag slik at det politisk oppnevnte utvalget, sakkyndig nemnd skattetakst, kan vedta riktige takster, og så skal kommunestyret ta stilling til eiendomsskatte-satsen i høst. De nye takstene og satsene skal gjelde fra 2021. Målet er en mest mulig rettferdig fordeling av eiendomsskatt, og takster som er i takt med tiden.
Hvorfor gjøres denne retakseringen?
I forbindelse med at vi ble en helt ny kommune 1. januar 2020, må takstene og datagrunnlaget oppdateres og samkjøres. I Stavanger kommune er takstene over 10 år gamle. Finnøys takster er fra 2008, mens Rennesøy ikke har hatt kommunale takster tidligere. Derfor trenger vi oppdatert faktagrunnlag. Retakseringsarbeidet begynte sommeren 2019 og antas å pågå utover høsten 2020.
Har kommunen rett til å gå inn på eiendommen vår?
Ja, ifølge eiendomsskatteloven §31 har eier plikt til å gi opplysninger om eiendommen, og medvirke til synfaring av eiendommen.
Hva betyr retakseringen for eiere av næringseiendom?
Årlig innhentes rundt 275 millioner kroner i eiendomsskatt, og 100 av disse kommer fra næringseiendom. Hvordan eiendomsskatten skal være fra 2021, er det opp til politikerne å bestemme. Det skjer når handlings- og økonomiplanen vedtas i desember. De gamle takstene er fra 2006. Siden den gang har boliger hatt en kraftig verdistigning, mens det samme ikke er tilfellet for næringseiendommer. Ved å sette nye takster på alle eiendommer, vil man også få en riktigere fordeling mellom bolig og næring som bedre gjenspeiler dagens eiendomsverdier.
Lurer du på noe mer?
Sjekk ofte stilte spørsmål om eiendomsskatt. Du kan også ta kontakt med eiendomsskattekontoret på telefon 51 50 77 66 eller e-post eiendomsinfo@stavanger.kommune.no
Vi har også en egen side med ofte stilte spørsmål om faktaarket.
Sakkyndig nemnd eiendomsskatt 2020–2023
Verv |
Medlem |
Parti |
mail-adresse |
Leder |
Jon Ola Syrstad |
MDG |
|
Nest-leder |
Kari Raustein |
H |
|
Medlem |
Ottar Sandanger |
AP |
|
Medlem |
Maria von Krogh |
FNB |
|
Medlem |
Eivind Enoksen |
V |
Kontaktinformasjon
Marianne Fuglestad
Prosjektleder eiendomsskatt og taksering
- Mobil:
- 950 60 501
- E-post:
- marianne.fuglestad@stavanger.kommune.no