1. The Tall Ships Races
Folkeliv i Stavanger under The Tall Ships Races

Om The Tall Ships Races

Oppdatert : 14.06.2023

The Tall Ships Races er det desidert største kulturarrangementet for unge, familier og besøkende i Stavangerregionen – og alle aktiviteter under arrangementet er gratis. Stavanger har vært vertshavn i 1997, 2004, 2011 og 2018.

Regattaen arrangeres av den ideelle organisasjonen Sail Training International (STI) som har medlemmer over hele verden. Et av hovedmålene for regattaen er å bidra til å utvikle og utdanne ungdom mellom 15 og 25 år gjennom seiltrening, uavhengig av nasjonalitet, kultur, religion, kjønn eller sosial bakgrunn. Minst 50 % av mannskapene på skutene må være i denne aldersgruppen.

I 2026 starter The Tall Ships Races i danske Aarhus, før skutene seiler til Harlingen (Nederland), Antwerpen (Belgia), Stavanger og Aalborg (Danmark).

Knud Helge Robberstad

rådgiver