2. Næring og arbeidsliv
  3. Koronastøtte til messer og konferanser

Koronastøtte til messer og konferanser

Kort fortalt

• Har bedriften din vært rammet av generelle smitteverntiltak i gjennomføringen av messer og konferanser? Da kan du søke Stavanger kommune om økonomisk støtte.
  • Vi lyser nå ut 1,5 millioner kroner til messe-, konferanse- og utstillingsvirksomheter.
  • Søknadsfrist 22. desember 2021.

Bakgrunn for ordningen

Stavanger kommune har bevilget 1,5 millioner kroner i støtte for virksomheter innen kongress- og messeområdet. Midlene blir disponert innenfor rammen av den forhåndsgodkjente kommunale ordningen for kompensasjon til lokale virksomheter.

Tildelingen er begrenset til virksomheter innen NACE-kode 82.300 Kongress-, messe- og utstillingsvirksomhet. Midlene er søkbare til og med 22. desember 2021.

Hvem kan søke?

Kun virksomheter innenfor kommunens grenser og med adresse i kommunen kan motta støtte. Virksomheten kan bare motta støtte for den økonomiske aktiviteten som finner sted innenfor kommunen.

Hva dekker tilskuddsordningen?

• Virksomheter med tap av omsetning/inntekt som følge av covid-19- pandemien eller den påfølgende økonomiske nedgangen.
  • Virksomheter med økte kostnader som følge av et tiltak for å unngå spredning av covid-19, og kostnader direkte knyttet til covid-19-lavkonjunktur.
  • Virksomheter som er gjenstand for tap av varer pga. covid-19- pandemien.

Kriterier

For å få støtte gjennom ordningen må bedriften oppfylle følgende vilkår:

• Være registrert med NACE-kode 82.300
  • Være bransjenøytrale
  • Ha over fem årsverk gjennomsnittlig siste to år
  • Ha gjennomført minst fem årlige messer, konferanser eller utstillinger, gjennomsnittlig siste 10 år
  • Må ikke selv ha mottatt støtte gjennom andre statlige koronaordninger eller være del av konsern som har mottatt slik støtte

Søknader blir behandlet etter reglene for den notifiserte ordningen under covid-19 rammeverket. Bedriften kan bare motta støtte for den økonomiske aktiviteten som finner sted i Stavanger kommune. Ved innsending av søknaden skal det legges ved bekreftelse fra autorisert regnskapsfører (evt. revisor) på:

a. at søknaden gir et korrekt bilde av virksomhetens situasjon mht. kostnader/tap, og

b. at virksomheten ikke er under avvikling (motsatt fall diskvalifiserer for støtte).

Søknadsskjema

Her kan du søke på ordningen (regionalforvaltning.no)

Kristian Kopperud

spesialrådgiver for økonomi og eierskap