3. Kherson og Stavanger i nytt partnerskap

Kherson og Stavanger i nytt partnerskap

Stavanger og den ukrainske byen Kherson signerte onsdag 8. mai en avtale som skal gi kommunesamarbeid på en rekke viktige områder.

Varaordfører Vitalij Bielobrov i Kherson og ordfører Sissel Knutsen Hegdal.

Varaordfører Vitalij Bielobrov i Kherson og ordfører Sissel Knutsen Hegdal

Varaordfører Vitalij Bielobrov i Kherson la ikke skjul på at det var spesielt symbolsk å møtes på Norges frigjøringsdag. Han takket for støtten til Kherson og andre byer så langt.

- De siste månedene har vi sett en positiv utvikling når det gjelder samarbeid med byer og aktører utenfor Ukraina. Det gir oss håp og optimisme. Samtidig har vi store oppgaver foran oss. Det handler i første rekke om å overleve og berge livene til menneskene som fortsatt bor i de ukrainske byene. Men parallelt planlegger vi gjenoppbyggingen av landet når den tid kommer. Det er ikke lett å ha disse to tankene i hodet samtidig, men vi må drømme stort og gjøre det som skal gjøres, understreket Bielobrov.

Avtalen omfatter blant annet støtte til varmeapparater, elektriske artikler, husholdningsutstyr og klær til lokalbefolkningen og internt fordrevne. Men den gjelder også aktiviteter som involverer kulturinstitusjoner, og aktiviteter rettet mot barn og unge, i tillegg til støtte rundt poltikk og beredskap.

KS med Ukraina-nettverk

KS har de siste to årene ønsket å legge til rette for at norske kommuner kan inngå samarbeid med ukrainske kommuner. Den nye avtalen er et resultat av et samarbeid mellom KS og søsterorganisasjonen i Ukraina, Association of Ukrainian Cities (AUC), som kobler sammen kommuner i de to landene.

- Stolt over Stavangerfolks innsats

- Jeg er stolt over innsatsen som Stavangers innbyggere, i tett samarbeid med næringslivet og kommunen, har lagt ned etter Russlands angrep på Ukraina. Det har blant annet vært samlet inn alt fra tøy til strømaggregater, brannbiler og annen type støtte, sa ordfører Sissel Knutsen Hegdal under signeringen.

I påsken var en delegasjon fra Stavanger i Ukraina for å se på hvordan Stavanger kan øke den humanitære innsatsen i Ukraina.

I slutten av april bevilget vi 2,3 millioner kroner til blant annet bygging av mikrohus i Ukraina.

Ukrainsk samarbeid siden krigen startet

Knutsen Hegdal minnet i møtet om at Stavanger også har hatt et samarbeid med seks ukrainske byer siden tidlig i krigen, gjennom Europarådets nettverk Intercultural Cities (ICC). Basert på lokale behov, har kommunen bidratt økonomisk til prosjekter, særlig rettet mot barn av internt fordrevne flyktninger, og aktiviteter som støtter opp under ukrainsk kultur og identitet. De seks byene er Vinnytsia, Pavlohrad, Lutsk, Sumy Odesa og Melitopol. Representanter fra fem av disse byene ble invitert til Stavanger i september 2023. Det var da første gang på flere år at folk fra disse byene kunne møtes.

- Gjennom dette samarbeidet har blant annet vi kunnet støtte opp om et prosjekt som handler om å produsere leirfløyter som barna i krigsområdene får for å blåse i dersom de er fanget i ruiner. Jeg har selv fått en slik fløyte i gave, og det var et rørende og håndfast symbol på de grusomhetene som ukrainske barn og befolkningen for øvrig utsettes for, sa ordføreren.

Les mer om KS sitt arbeid for Ukraina