3. 17. mai-stemning på Stavanger museum og Norsk barnemuseum

17. mai-stemning på Stavanger museum og Norsk barnemuseum

Da Stavanger kommune inviterte til 17. mai-tegnekonkurranse kom det inn hundrevis av tegninger. I april og mai kan du se tegningene på Stavanger museum.

17. mai-komiteen og museumsdirektør Siri Aavitsland åpnet den store tegneutstillingen på Stavanger museum torsdag 28. april. Elever fra Våland skole var med på festen.

Like før påske inviterte Stavanger kommune alle barn i grunnskolen til 17. mai-tegnekonkurranse: Den beste tegningen ville havne på forsiden av 17. mai-programmet. Og responsen var over all forventning.

– Vi spurte om elevene ville tegne forsiden på 17. mai-programmet, og det kom inn flere hundre tegninger. Det er tydelig at barna gleder seg til en skikkelig feiring igjen etter et par korona-år, sier leder av 17. mai-komiteen, Ann Sesilie Tekfeldt.

Bjørnen Lasse på Stavanger museum er også pyntet til 17. mai. Han passer på alle tegningene i utstillingen

Fargerikt og variert

Det var tegningen til Lykke Larsen Nybø i klasse 3B på Vaulen skole som vant konkurransen. Den skal dermed pryde forsiden av 17. mai-programmet i år. Men mange av de andre tegningene blir også gjort ekstra stas på. De havner rett og slett på museum.

– Vi ble fort enige om at det ville vært veldig gøy å få vist fram mange av de fine tegningene her hos oss på Stavanger museum/Barnemuseet, sier museumsdirektør Siri Aavitsland.

Tegningene er hengt opp i kaféområdet på museet, og blir hengende ut mai.

Hundrevis av tegninger er stilt ut på Stavanger museum ut mai

Åpning

Det ble uformell åpning av den spontane tegneutstillingen torsdag 27. april klokken. Leder av utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog Bjarne Kvadsheim åpnet utstillingen. To andreklasser fra Våland skole tar del i åpningen. Leder av 17. mai-komiteen, Ann Sesilie Tekfeldt, og andre medlemmer av komiteen deltok også.

Utstilling av 17. mai-tegninger på Stavanger museum i april og mail 2022
Nesten 300 tegninger kom inn da kommunen arrangerte tegnekonkurranse om 17. mai.

Line Møllerop

Leder av 17. mai-utvalget