3. 250 søkte om kulturstipend – disse har fått!

250 søkte om kulturstipend – disse har fått!

For tredje gang er stipendordningen til Stavanger kommune for profesjonelle kunstnere og kulturarbeidere lyst ut. Under saksbehandling i utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog 7. juni ble det vedtatt hvilke fem søkere som mottar arbeidsstipend på 100 000 kr, og hvem som får de 27 diversestipendene på 50 000 kr.

Stipendprisvinnere 2023.

Øverst fra venstre: Erlend Frafjord (foto Marie von Krogh) / Jens Borge (foto Eirik Lye) / Tove Kommedal (foto Kenneth Varpe) / Therese Markhus (foto Arne Bru Haug) / Siri Borge (foto: Hans Edward Hammonds)

Kulturstipend deles ut til enkeltpersoner med kunst eller kultur som profesjon eller profesjonell virksomhet, og omfatter alle kunst- og kulturfeltene. Formålet med ordningen er å bidra til utvikling av det enkelte kunstnerskap og legge til rette for faglig fordypning og ny kunstnerisk produksjon. Stipendene skal være til inspirasjon og glede for kunstnere og kulturarbeidere, og en berikelse for byens kulturliv. I år har utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog, ofte omtalt som UKIS, gleden av å dele ut hele 1 850 000kr fordelt på et spennende knippe kulturaktører.

– Det er gledelig å se at Stavanger har så mange fantastiske kunstnere som ønsker å utfolde seg videre gjennom stipendordningen. Bredden i søknadene viser kvaliteten på kulturproduksjonen i kommunen, men også at ordningen treffer godt, forteller utvalgsleder Bjarne Kvadsheim (Sp).

Stipendmottakernes kunstneriske virke varierer fra jazzmusikk, til både forfatterskap og fotokunst.

Arbeidsstipendene tildeles i år 5 kulturaktører som utmerker seg med svært gode søknader, og som får tydelig fram hvem de er som kunstnere og hva et arbeidsstipend vil bety for deres kunstnerskap. Årets søknadstall var på 104, hvorav altså 5 mottar stipend.

Diversestipendene er i år tildelt 27 kunstnere på ulike kunstområder. Kommunen mottok 146 søknader til ordningen som er ment for å stimulere kunstvirksomheten til den enkelte kunstneren.

– Jeg ønsker å gratulere alle stipendmottakerne, og takke alle søkerne for deres bidrag til kvaliteten på, og variasjonen i kulturbyen Stavanger, avslutter Kvadsheim.

Kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen er glad for at Stavanger kommune har muligheten for å dele ut 32 stipender til profesjonelle kunstutøvere.

– I år var det rekordmange søkere til ordningene, og vi er svært glad for å se den høye kvaliteten på kunstfeltet i Stavanger, sier Ehrenberg-Rasmussen.

Hun håper og tror at stipendene vil føre til bedre rammevilkår for kunstnerne, og opprettholde det høye nivået på den profesjonelle kunsten som produseres i Stavanger.

– Dette viser at Stavanger kommune annerkjenner behovet for frihet i kunstnerisk produksjon og tryggere økonomiske rammer for kunstnerne, sier Ehrenberg-Rasmussen.

De 5 mottakerne av arbeidsstipendet på 100 000 kr er:

• Erlend Frafjord, litteratur
  • Jens Borge, musikk
  • Therese Markhus, scenekunst
  • Tove Kommedal, visuell kunst
  • Siri Borge, visuell kunst

De 27 mottakerne av diversestipendet på 50 000 kr er:

• Mari Hauge, musikk
  • Linda Svensen, musikk
  • Victoria Heggelund, tverrestetiske kunstarter
  • Ingvild Maria Thingnes, scenekunst

Les alle vedtakene som ble fattet i gårsdagens UKIS-møte, og les hele saksinnstillingen til arbeidsstipend og diversestipend under politiske saker her: eInnsyn - Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog (07.06.2023) – Møte – Utvalg for kultur, idrett og samfunnsdialog