3. 41 279 forhåndsstemmer! Husk valgdager søndag og mandag

41 279 forhåndsstemmer! Husk valgdager søndag og mandag

Stavanger har to valgdager: Søndag 10. september er ett valglokale i hver bydel åpen. Mandag kan du velge mellom 27 valglokaler.

Illustrasjonsbilde fra en tenkt valgkamp i en Lego-by.

Illustrasjonsbilde fra en tenkt valgkamp i en Lego-by. Alle likheter med virkelige politikere er tilfeldige

Forhåndsstemmingen ble avsluttet fredag 8. september klokken 18.00, og da viste rapportene at hele 41 279 hadde forhåndsstemt. I lokalvalget i 2019 var det 23 066 som forhåndsstemte.

Det er 112 849 stemmeberettigede i Stavanger, og det betyr at 36.58 % allerede har stemt.

– Dette har vært over all forventning. Nå er det om å gjøre å minne alle om at det er to dager igjen. Stavanger har åpne valglokaler både søndag og mandag, sier valgansvarlig Martha Rødde.

I tillegg ble det avgitt 2886 stemmer til andre kommuner fra valgboder i Stavanger.

Enkelt forklart:

• Søndag 10. september: Ett valglokale i hver kommunedel har åpent klokken 15.00-20.00
  • Mandag 11. september: 27 valglokaler har åpent 10.00-21.00.

Se alle stemmelokalene på www.stavanger.kommune.no/valg

Barn i valglokale

Større valgdeltakelse?

Valgdeltakelsen ved forrige lokalvalg var på 66,1 % i Stavanger.

– Jeg håper økningen i forhåndsstemming også fører til økning i den totale valgdeltakelsen. I Stavanger har vi hatt vekst i valgdeltakelse to valg på rad så vi satser på at det fortsetter slik, sier hun.

Valgdeltakelsen ved lokalvalg er tradisjonelt lavere enn ved stortingsvalg. Ved stortingsvalget i 2021 (i pandemien) kom det inn 45689 forhåndsstemmer. Forskjellen er altså nesten visket ut når det kommer til forhåndsstemming.

Deltakelsen i Stavanger i lokalvalget i 2019 var 66,1 %. I stortingsvalget i 2021 var deltakelsen 78,7 %. Forskjellen var 12,6 %, eller rundt 5600 stemmer.

Mer valg?

Martha Rødde er valgansvarlig i Stavanger kommune