3. 6.6 er pasientenes dag: Hva er viktig for deg?

6. juni er pasientenes dag: Hva er viktig for deg?

Den 6. juni stiller helsepersonell over hele landet pasientene det samme spørsmålet: Hva er viktig for deg?

Hva er viktig for deg, spør de ansatte i fysio- og ergoterapitjenesten i Stavanger kommune i dag.

I dag, 6. juni, markerer ansatte som jobber innenfor tjenesteområdet Helse- og velferd i kommunen hva er viktig for deg-dagen. Under markeringen vil ansatte ha på buttons og spørre brukerne det sentrale spørsmålet: «hva er viktig for deg?».

- Dette spørsmålet er sentralt i Leve hele livet-satsingen der vi ønsker å støtte brukerne til å ha et aktivt liv der de klarer seg selv best mulig. Spørsmålet markerer den endringen vi ønsker å oppnå med en aktiv brukerrolle som definerer hva helsepersonell skal bidra med å styrke for han eller henne, og ikke det som fagpersonene mener er viktigst, sier programleder for Leve hele livet, Stine Johansen Haaland.

Sjette gang

Markeringen arrangeres for sjette gang. Helsepersonell i over 160 kommuner og ved 30 sykehus vil delta i dette årlige arrangementet, som også markeres i rundt 40 andre land.

– Det har aldri vært så stor tilslutning til dagen som i år, både i Norge og utenlands, sier Anders Vege, fagleder for kvalitetsutvikling i Folkehelseinstituttet.

Hva er viktig for deg?

Initiativ

Initiativet til «Hva er viktig for deg-dagen» kom fra KS, Kommunenes organisasjon og daværende Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (Kunnskapssentret), i dag en del av Folkehelseinstituttet. Helse- og omsorgsdepartementet har vært med fra starten, både som finansieringskilde og med lederen av styringsgruppen. Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FF0) var den første samarbeidspartneren, og senere sluttet Helsedirektoratet og Mental Helse seg til.

Klikk her for å se alle kommuner som er med på markeringen.

Hva er viktig for deg? Logo.