3. Aldri før har så mange forhåndsstemt i et lokalvalg

Aldri før har så mange forhåndsstemt i et lokalvalg

Rekorden på 23 066 fra 2019 ble slått torsdag. Nå er antallet forhåndsstemmer til Stavanger 23 379, og det er fortsatt en uke med forhåndsstemming igjen.

Valgbrakken på torget hadde rekordpågang i år  (Foto: Randi-Merete Lode)

Valgbrakken på torget hadde rekordpågang i år (Foto: Randi-Merete Lode)

Forhåndsstemmingen ble åpnet av ordfører Kari Nessa Nordtun torsdag 10. august. Du kan forhåndsstemme ti steder i Stavanger, og tilbudet er åpent hver dag unntatt søndag.

– Totalt har 25 015 benyttet valgbrakkene våre. Og det er fortsatt en uke igjen, sier en fornøyd valgansvarlig Martha Rødde.

Aldri før har kommet inn så mange forhåndsstemmer i et lokalvalg i Stavanger.

Se oversikten over forhåndsstemmene her.

– Nå har 20,70 % av de stemmeberettigede i Stavanger stemt. Det betyr at Stavanger ligger høyest blant de store byene. Bare Bærum kommune har mer forhåndsstemming av de store kommunene.

Se oversikt over forhåndsstemmingen i Norge på Valgdirektoratets nettsider.

Valgdeltakelsen i Stavanger i lokalvalget i 2019 var 66,1 %. I stortingsvalget i 2021 var deltakelsen 78,7 %. Forskjellen var 12,6 %, eller rundt 5600 stemmer.

– Valgdeltakelsen så langt tyder på at interessen for lokaldemokratiet i Stavanger er svært stor. Vi håper dette gir utslag i økning i den totale deltakelsen også, sier Rødde.

Husk at du kan forhåndsstemme helt til 8. september. De ordinære valglokalene i Stavanger har åpent 10. og 11. september.

I stortingsvalget i pandemiåret 2021 var det 45689 personer som forhåndsstemte i Stavanger.
– Med en uke igjen kommer vi til å nærme oss det tallet, sier Rødde.

Mer valg?

Martha Rødde er valgansvarlig i Stavanger kommune