3. Alle planer på ett sted

Alle planer på ett sted

Lurer du på hvilken reguleringsplan som gjelder der du bor, eller er du nysgjerrig på kommunens strategier for samfunnsutviklingen? En ny nettportal samler alle kommunens planer og høringer på ett sted.

To skjermer som viser skjermbilder fra planportalen. Den ene viser et eksempel med kartvisning, den andre viser planer på høring.

– For første gang har vi én dør inn til alle planene – både arealplaner, strategier, temaplaner og handlingsplaner, sier Gunn Jorunn Aasland som er direktør for by- og samfunnsplanlegging.

Stavanger har over 90 samfunnsplaner og 1743 arealplaner. Sjekk den nye planportalen her

– Planene er i praksis kommunens politikk – det handler om hvordan vi vil at Stavanger skal utvikle seg. Planportalen gjør det enklere å følge med på hva kommunen planlegger, og hvilke mål vi har for samfunnsutviklingen, sier Aasland.

Gunn Jorunn Aasland. Foto: Kaj Lea
Planportalen viser både vedtatte planer og planer kommunen holder på med å utarbeide. I tillegg er det enkelt å se hvilke planer som er på høring, forteller Gunn Jorunn Aasland. Foto: Kaj Lea

Portalen stavangerplaner.no vil være nyttig både for innbyggere, næringsliv, folkevalgte, interesseorganisasjoner og kommuneansatte. Du kan for eksempel søke på «klima og miljø», eller søke etter planer som er på høring akkurat nå. Eller du kan zoome deg inn i kartet og få opp gjeldende reguleringsplaner.

Løsningen er utviklet av kommunen i samarbeid med Solv.
– Vi er ikke kjent med at det finnes lignende planportaler i kommune-Norge, så dette er nybrottsarbeid, sier Anne Katrine Løklingholm Kjos i kommunens innovasjons- og digitaliseringsavdeling.

Etter hvert vil det bli mulig å abonnere på temaer eller geografiske områder man er interessert i. Planportalen er også integrert med kommunens MinSide-løsning.

– Når du logger deg inn på MinSide får du opp gjeldende planer i nabolaget ditt, og på sikt vil du også få opp aktuelle høringer, sier Løklingholm Kjos.

Så da er det bare å lete etter en plan som interesserer deg: stavangerplaner.no

Savner du en plan, eller har du forbedringsforslag? Gi oss gjerne tilbakemelding ved å trykke på den røde knappen nederst på siden.

Gunn Jorunn Aasland

Direktør for By- og samfunnsplanlegging

Telefon:
E-post:
gunn.jorunn.aasland@stavanger.kommune.no

Anne Katrine Løklingholm Kjos

Prosjektleder for planportalen
Avdeling for innovasjon og digitalisering

Mobil:
Telefon: