3. Arbeidspraksis for ungdommer søkes

Arbeidspraksis for ungdom søkes!

EMbo botiltak for enslige mindreårige flyktninger i Stavanger kommune søker bedrifter som kan gi ungdommene arbeidspraksis i sommer.

EMbo`s arbeidspraksisprosjekt skal gå over tre år. Ti ungdommer i alderen 16-20 år skal få arbeidspraksis og jobbsøkerkurs den første sommeren. Målet utvides med ti hvert år for de to neste årene.

Hjelpe unge

Tanken er å hjelpe enslige mindreårige flyktninger til å komme seg inn på arbeidsmarkedet. Samtidig får arbeidsgivere en mulighet til å gjøre noe for ungdommen og for samfunnet.

Forebygger utenforskap

- Flere av ungdommene i EMbo ønsker seg en jobb, men de strever med å komme inn på arbeidsmarkedet. Arbeid er en viktig nøkkel til integrering og forebygger ensomhet og utenforskap, sier virksomhetsleder i EMbo Maiken Saxeide Offerdal.

Om ungdommene

35 ungdommer i alderen 14-20 år bor i dag i EMbo Stavanger. Noen har bodd lenge i Norge, andre i kort tid. De er på ulikt nivå når det gjelder språk og utvikling. De som skal ut i arbeidspraksis i sommer har gjennomført todagers kurs i regi av Jobbsøkerhjelpen. Her har de lært å skrive søknadsbrev og CV og har hatt rollespill i jobbsøking. Ungdommene vil få motivasjonspenger for å gjennomføre kurs og praksis.

Hva forventes av bedriften?

Arbeidspraksisen skal foregå i sommerferien. Utgangspunktet er åtte timer tre dager i uken i fire uker, det vil si 96 timer. Bedriften må sørge for at ungdommen får opplæring, helst av en fast ansatt. En ansatt i prosjektet og en i EMbo vil være kontaktpersoner for ungdommene og for arbeidsgiver/veileder i bedriften. Den eneste utgiften bedriften har er bruk av timer til veiledning. EMbo samarbeider med barneverntjenesten der ungdommene også er forsikret.

Har du en praksisplass?

Kontakt virksomhetsleder i EMbo Maiken Saxeide Offerdal, epost maiken.offerdal@stavanger.kommune.no eller mobil 415 25 265