3. Arrangementer på sensommeren

Innholdsrik sensommer i Stavanger

Vi kan glede oss til Utopia, ONS, Stavanger Marathon og Skeivå Rogaland Pride i løpet av èn uke. Men det betyr også noen stengte veier, regulerte soner for el-sparkesykler og noen høylytte punktum på kvelden.

rigging utopia

Stengte veier:

I forbindelse med ONS-festivalen er Kongsgårdbakken og Strandkaien stengt for biltrafikk. Messa arrangeres fra 29. august, men veiene vil være stengte fra 23. august.

Når startskuddet for Stavanger Marathon går lørdag 27.august vil veien også stenges ved Olav V s gate/Haakon VIIs gate. Her vil det være stengt fra kl. 09.00 til rundt kl. 17.00.

ons, utopia, stavanger marathon stengte veier.
Stengte veier under ONS er markert rød. Stengt vei under Stavanger Marathon er markert oransje. Og anbefalt parkering av el-sparkesykler under Utopia er markert med en "P".

– Det er sikkert flere veldig slitne og mindre observante løpere langs veiene enn vanlig, så bilister og syklister bør ta litt ekstra hensyn denne dagen, anbefaler trafikkansvarlig i Stavanger kommune, Dagfrid Persdatter.

El-sparkesykler:

– I sentrum og i og rundt Bjergstedparken vil det ikke være mulig å parkere og kjøre fort med utleie-syklene under Utropia og ONS. Det blir en såkalt “no parking, slow zone” sier Persdatter.

– For de som bruker en utleid el-sparkesykkel under Utopia-festivalen, anbefaler jeg å parkere den på Hertervigs Plass i den nordlige enden av Løkkeveien.

Fyrverkeri:

Utopia arrangeres i Bjergstedparken fredag og lørdag (26. og 27. august). Når siste tone er spilt ca. klokka 23.00, avsluttes det med et mindre fyrverkeri begge konsertdagene.

Det samme gjelder avslutningen av ONS 31. august.

– Da blir det skikkelig trøkk. Fyrverkeriet starter mellom 22.30 og 23.00 og vil vare i ca. ti minutter, informerer Persdatter.

– Da kan det være lurt å prøve å berolige de mest lydhøre kjæledyrene, sier Persdatter.

rigging utopia
Rigging og klargjøring av Utopia i Bjergstedparken.

Om arrangementene:

• 26. og 27. august, Utopia. Mer informasjon finner du her.
  • 27. august, Stavanger Marathon. Mer informasjon finner du her.
  • 29. august–1. september, ONS. Gratiskonserten på torget er 31. august. Mer informasjon finner du her.
  • 29. august–3. september, Skeivå Rogaland Pride. Paraden i sentrum starter klokka 13.00, lørdag 3. september. Paraden går fra Kongsgård katedralskole til Tou . Mer informasjon finner du her.