3. Barnehageopptaket er i gang

Tilbud om barnehageplass

Stavanger kommune sender nå ut brev med tilbud om barnehageplass fra høsten av til over 1500 barn.  Om lag 1100 har fått sitt første valg etter 1. runde i hovedopptaket.

Av de innkomne søknadene om barnehageplass fra høsten 2022 gjelder 1548 barn under tre år og 203 barn over tre år. Tilbudsbrev etter første runde av opptaket sendes ut 17. mars.

Flere opptaksrunder

De som ikke får tilbud om plass i første runde vil få  tilbud senere. To opptaksrunder gjennomføres i løpet av april, og tilbudsbrev sendes ut etter hver runde. Deretter tildeles plasser fortløpende, til alle barn med lovfestet rett til plass har fått tilbud om barnehageplass. Innen 1. juni skal alle ha fått tilbud om plass.

Hva hvis jeg ikke er fornøyd med tilbudet?

Hvis tilbudet du får først ikke er førstevalget ditt, anbefaler vi deg likevel å ta takke ja til plassen og stå på venteliste på et valg høyere oppe på listen. Det vil bli bytter og oppsigelser ut over våren som frigjør plasser. Mange vil derfor få et nytt og bedre tilbud før opptaket avsluttes 1. juni. Hvis du takker nei kan du risikere å stå uten plass til høsten.

Søke, bytte eller si opp barnehageplass?

Kontaktperson for medier:
Avdelingssjef forvaltning Kjersti Lothe Dahl, 51 50 85 27 /412 58 201