3. Ben Nguyen fikk Drømmestipendet

Ben Nguyen (19) fra Stavanger får Drømmestipendet 2021

Dansetalentet Ben Nguyen får sjansen til å satse enda mer på dansen etter at han fikk Drømmestipendet. – Dette gir meg sjansen til å følge drømmen min, sier han.

Ben Nguyen fra Stavanger startet med ordentlig dansetrening da han var 15 år. Det ga mersmak, og Ben bestemte seg for at dans var det han ville satse på.

Nå studerer 19-åringen dans ved Kunsthøgskolen i Oslo, og drømmen er å bli en profesjonell danser. Nå går store deler av tiden med for å bli en bedre og sterkere danser særlig innenfor jazz, samtidsdans, ballett og hip hop.

Ben startet å danse på Stavanger kulturskole og Steps Dansestudio, og gikk videre på danselinjen ved Stavanger katedralskole avdeling Bjergsted.

- Planen mine neste år er å konsentrere meg om dansestudiet og bli en enda bedre danser. Jeg er veldig takknemlig for at Drømmestipendet gir meg sjansen til å følge drømmen min, sier Ben.

Bens drøm er å inspirere små og store dansere rundt i landet, og at dansemiljøet i framtiden skal inkludere flere mannlige dansere.

Drømmestipendet består i 2021 av 50 stipend á 30 000 kroner, og er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk kulturskoleråd og Norsk tipping. Stipendet skal gi verdifull inspirasjon og anerkjennelse, og bidra til at mange unge kunst- og kulturutøvere får oppfylt sine drømmer. Stipendordningen skal også bidra til å synliggjøre kommunenes arbeid for unge kunst- og kulturutøvere. Fra 2021 kan unge kunst- og kulturutøvere mellom 18 og 25 år søke Drømmestipendet.

Det var en hard konkurranse i år, og det var i alt 660 nominerte. Bare 7,5 % av de nominerte får stipend i 2021. Stavanger kommune nominerte i alt 15 kandidater innen kategoriene dans, musikk, skapende skriving, teater, visuell kunst og åpen klasse.

- Det var svært mange gode søkere, og det var inspirerende å lese alle de gode søknadene og få et innblikk i de unge talentene vi har fra Stavanger, sier konstituert kultursjef Kristina Ehrenberg-Rasmussen.

I år er aldersgruppen endret fra 13-20 år til 18-25 år. Det var derfor første gang kulturavdelingen deltok i nominasjonsprosessen.

Drømmestipendet skal etter planen på en landsomfattende turné i vår for å dele ut stipendene, og vil komme til Stavanger 29. mai.

Kontaktinformasjon:

Ben Nguyen
ben.nguyen01@hotmail.com
Tlf: 481 84 395

Kristina Ehrenberg-Rasmussen, konstituert kultursjef
Tlf: 926 32 538

Bildene kan fritt benyttes av pressen.