3. Blålysdroner på europaturné

Blålysdroner på europaturne

Stavanger kommune er med i EU-prosjektet Airmour som utvikler og tester droner til bruk i nødssituasjoner. Nå er dronene på europaturné.

Laboratorieleder Edith Danner henter last med vevsprøver fra dronen som har landet ved patologiavdelingen til Kassel Clinic.

Airmour-prosjektet forsker på hvordan akuttmedisinske tjenester kan støttes av droner. Mindre droner som frakter medisinsk utstyr og prøver eller større droner som frakter medisinsk personell, kan være gunstig på mange måter, men kan også skape utfordringer.

Flere avdelinger i Stavanger kommune er involverte i prosjektet. Både helse og velferd, beredskap, kart og digitale tjenester, innovasjon og digitalisering, og by- og samfunnsplanlegging bidrar, sammen med smartbyavdelingen som koordinerer prosjektet.

Les mer om Airmour her.

Airmour Roadshow

– Airmour Roadshow skal validere forskningen vår, demonstrere muligheter og starte diskusjoner. De livreddende dronene besøker i år fire byer i Europa; Kassel i Tyskland, Luxembourg, Helsinki og Stavanger, sier Philip Durnford, rådgiver for smartbyavdelingen i Stavanger kommune.

Roadshowet har allerede besøkt Kassel med lastedrone-demonstrasjon og workshop.

Medisinsk lastedrone, Airmour-prosjektet. Foto: Nicolas Wefers / Regionalmanagement Nordhessen
Fra demonstrasjon i Kassel: Medisinsk lastedrone med vevsprøver. Foto: Nicolas Wefers / Regionalmanagement Nordhessen

– I Kassel ble det demonstrert hvordan en medisinsk lastedrone i tett bebygde strøk fungerer. Dronen fraktet vevsprøver til ventende helsepersonell. Vevsprøver må ekspederes raskt, det er tidskritisk at disse kommer fram hurtig. Dronen fungerte utmerket, vevsprøvene kom fram innen fristen – selv om det blåste heftig på demonstrasjonsdagen, sier Durnford.

Philip Durnford, rådgiver smartbyen, Stavanger kommune, ledet workshop med Airmour-partnere om hvordan droner kan innlemmes i medisinske tjenester.  Foto: Nicolas Wefers / Regionalmanagement Nordhessen
Philip Durnford, rådgiver smartbyen, Stavanger kommune, ledet Airmour-workshop om hvordan droner kan brukes i medisinske tjenester. Foto: Nicolas Wefers / Regionalmanagement Nordhessen

I april står Helsinki for tur med demonstrering av en medisinsk nøddrone. I september er det planlagt en demonstrasjon av droner som frakter medisinsk personell ved Vaulen i Stavanger, blant annet for å teste hvordan innbyggere reagerer på lydnivået fra dronen.

Det diskuteres droner! Japp Hatenboer, umcg Ambulancezorg, Terje Rygh, smartbyen Stavanger kommune og Sven Martin Kørner, avdeling for byutvikling, Stavanger kommune. Foto: Nicolas Wefers / Regionalmanagement Nordhessen

Bredt partnerskap

Airmour-prosjektet koordineres av VTT Tecchnical Researchy Centre of Finland, og er et samarbeid mellom byer fra seks land: Tyskland, Finland, Norge, Sverige, Luxembourg og Nederland. I tillegg er det 13 partnere som inkluderer forskningsinstitusjoner, luftfartsmyndigheter og nødetater.

Droneoperatør eHang Scandinavia AS har tett kontakt med Avinor og Luftfartstilsynet i Norge. Begge er viktige nasjonale partnere for det videre arbeidet med sertifiseringer, og nødvendige flygningstillatelser.