3. Byggeskikkprisen 2018

Byggeskikkprisen til Holmegenes

- Et helstøpt prosjekt som viser endring gjennom fortetting på en forbilledlig måte, sier juryen om vinneren.

to bilder av holmegenes

Stavanger kommunes byggeskikkpris for 2018 ble i dag tildelt Haga & Grov arkitekter, Klorofyll Landskapsarkitektur og oppdragsgiver Smedvig Eiendom for boligprosjektet Holmegenes i Olav Nilssons gate på Eiganes.

Årets tema: Endring
Byggeskikkprisen er en hederspris for byggverk og bygde omgivelser som gjennom arkitektur, utførelse og materialbruk bidrar til å heve og utvikle allmenn byggeskikk i byen.

Stavanger kommune har i år ønsket å hedre prosjekter som viser endring på en fin måte, og Holmegenes er et utsøkt eksempel på fortetting i den bygde byen. Boligprosjektet spiller på lag med omgivelsene og er samtidig en nytolkning av den klassiske boligformen i Stavanger; eneboligen.

Dette sier juryen om Holmegenes:
«Holmegenes er et helstøpt prosjekt. Det viser forståelse og innlevelse i alle ledd, fra avlesing av nærområdet, gjennom bearbeiding av bygg og uterom, samt i valg av materialer. Arkitektene har speilet omgivelsene ved å fordele leilighetene i tvillinghus som harmonerer med bebyggelsen i nabolaget i form av fotavtrykk, høyder, takform og struktur.

Nye boliggater og gangveier vever prosjektet inn i den eksisterende bystrukturen, og gjør det lett for alle å bevege seg gjennom området. Boligene har mye dagslys, ekstra takhøyde og beplantning i uterom som speiler årstidene. Dette er grep som hever bokvaliteten. Holmegenes viser endring gjennom fortetting på en forbilledlig måte. Det beriker omgivelsene sine ved å «tilhøre» stedet, samtidig som det tilfører et nåtidig lag i områdets og byens historie.»

to bilder av holmegenes

Håhammeren var folkets favoritt
Hermetikklaboratoriet i Niels Juels gate og Håhammeren turvei og bro i Hafrsfjord var også nominert til prisen. Les mer om de nominerte her.

I tillegg til juryens seks stemmer, har byens befolkning i år hatt mulighet til å påvirke resultatet gjennom å stemme via sosiale medier og på kommunens nettsider. Folkefavoritten ble Håhammeren turvei og bro. Dette prosjektet fikk dermed «folkets stemme» inn i juryen. Holmegenes fikk likevel flest stemmer totalt.

Vinnerne

Kari Raustein delte ut plakett og diplomer til Jarl Birkeland fra Smedvig Eiendom, Hilde Haga fra Haga & Grov arkitekter, Imke W. Schöberle fra Klorofyll Landskapsarkitektur og Vigdis Åsnes fra Haga & Grov.

Juryen har bestått av:

Kari Raustein, leder for kommunalstyret for byutvikling (leder)
Egil Olsen, nestleder for kommunalstyret for byutvikling (nestleder)
Landskapsarkitekt MNLA Terje Børsheim
Sivilarkitekt MNAL Tonje Broch Moe
Sivilarkitekt MNAL Lise Vabø
Sivilarkitekt MNAL Jo Christian Fougli, seksjonsleder i avdeling for byutvikling, Stavanger kommune
Sekretær: sivilarkitekt Ingrid Eileraas, avdeling for byutvikling, Stavanger kommune